Curriculum Vitae

Maria Teresa Limpo Hargreaves de Sousa Dias

Data da última atualização »Last update : 29/12/2014


Teresa Limpo has finished her PhD at the University of Porto (FPCE). Her main research interest is writing development from a cognitive perspective. She has published 4 papers in top-tier journals as first author, including the Journal of Educational Psychology (top 10% Psychology - Educational). She has made numerous communications in national and international scientific meetings and has taught 4 teacher education courses accredited by CCPFC. Currently, she is the junior coordinator of the SIG Writing, and member of the organizing committee of the international pre-conference of the JURE-EARLI (Limassol). She is also a member of the Steering Group of the recently approved COST Action IS1401: Strengthening Europeans' capabilities by Establishing the European Literacy Network.


Endereço de acesso a este CV:

http://www.degois.pt/visualizador/curriculum.jsp?key=2057267325164561


Dados pessoais (Personal data)
Nome completo
Full name
Maria Teresa Limpo Hargreaves de Sousa Dias
Nome em citações bibliográficas
Quoting name
Limpo, Teresa
Categoria profissional
Position
Assistente de Investigação
Domínio científico de atuação
Scientific domain
Ciências Sociais-Psicologia.
Endereço profissional
Professional address
Universidade do Porto
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
Centro de Psicologia da Universidade do Porto (CPUP)
Rua Alfredo Allen
4200-392 Porto
Portugal
Telefone: (+351)220400610
Correio electrónico: tlimpo@fpce.up.pt
Homepage: www.fpce.up.pt/labfala
Sexo
Gender
Feminino»Female




Graus Académicos (Academic Degrees)
2010-2014 Doutoramento
Phd
Programa Doutoral em Psicologia (4 anos » years) .
Universidade do Porto, Portugal.

2005-2010 Mestrado
Master degree
Mestrado Integrado em Psicologia (5 anos » years) .
Universidade do Porto, Portugal.





Formação complementar ( studies)
2013-2013 Curso de curta duração
Short course
Structural equation modelling: Path analysis.
Universidade do Porto, Portugal.

2013-2013 Curso de curta duração
Short course
Advanced Methods in Educational Research.
Technische Universitat Dortmund, Alemanha.

2012-2012 Curso de curta duração
Short course
Assessing writing difficulties.
Universita degli Studi di Padova, Itália.

2011-2011 Curso de curta duração
Short course
Global Education and Developmental Studies .
Vanderbilt University, Estados Unidos.

2011-2011 Curso de curta duração
Short course
Spelling and early text composition.
Universite Lumiere Lyon 2, França.

2011-2011 Curso de curta duração
Short course
Mastering Eye and Pen software .
Université de Poitiers, França.

2011-2011 Curso de curta duração
Short course
Academic writing.
Vanderbilt University, Estados Unidos.

2010-2010 Curso de curta duração
Short course
Qualitative data analysis with NVivo.
Universidade do Porto, Portugal.





Vínculos profissionais (Professional Positions)
Universidade do Porto
Set/2010-Actual Assistente de Investigação

Universidade do Porto
Dez/2008-Dez/2009 Assistente de Investigação





Atividades de Direção e Administração (Management and Administration activities)


Universidade do Porto
Set/2011-Set/2013
- Lab Manager of the Neurocognition and Language Group of the Centre for Psychology of the University of Porto






Estágios realizados (Traineeships)


Universidade do Porto
Mar/2014-Abr/2014
Estágios realizados»Traineeships:

   - Oxford Brookes University (the host of the visit was Prof. Vincent Connelly)


Dez/2012-Dez/2012
Estágios realizados»Traineeships:

   - Short-Term Scientific Visit to the University of León (STSM-9392 COST IS0703). The host of the visit was Prof. Raquel Fidalgo.


Mar/2012-Mar/2012
Estágios realizados»Traineeships:

   - Visit to the University of Washington. The host of the visit was Prof. Virgina W. Berninger.


Dez/2010-Dez/2010
Estágios realizados»Traineeships:

   - Visit to the University of Léon. The host of the visit was Prof. Jesús Nicasio García.


Fev/2010-Fev/2010
Estágios realizados»Traineeships:

   - Short-Term Scientific Visit to the Staffordshire University (STSM-5144, COST IS0703). The host of the visit was Prof. David Galbraith.


Fev/2009-Fev/2009
Estágios realizados»Traineeships:

   - Short-Term Scientific Visit to the University of León (STSM-3459, COST IS0703). The host of the visit was Prof. Jesús Nicasio García.






Outras atividades técnico científicas (Other technical-scientific activities)
Universidade do Porto
Dez/2012-Actual
Atividade realizada»Activity:

Ad-hoc reviewer: Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal; Learning and Individual Differences; Journal of Writing Research; Aula Abierta






Projetos de Investigação (Research projects)
Participação como Investigador
Participation as Researcher
2011-2014
Desenvolver, Automatizar e Autorregular os Processos Cognitivos na Composição Escrita
Referência do projeto»Project reference: PTDC/PSI-PCO/110708/2009.
Financiador(es)»Funding: Fundação para a Ciência e a Tecnologia.


Outro Tipo de Participação
Other kind of participation
2014-2018
Strengthening Europeans' capabilities by establishing the European literacy network
Referência do projeto»Project reference: COST-IS1401.
Financiador(es)»Funding: Comissão Europeia.






Línguas (Languages)
Compreende
Understandig
Francês (Razoavelmente), Espanhol (Bem), Inglês (Bem).
Fala
Speaking
Francês (Razoavelmente), Espanhol (Razoavelmente), Inglês (Bem).

Reading
Francês (Bem), Espanhol (Bem), Inglês (Bem).
Escreve
Writing
Francês (Pouco), Espanhol (Pouco), Inglês (Bem).




Membro de Associações Profissionais/Científicas (Professional/Scientific Association membership)
Jul/2014 - Actual Ordem dos Psicólogos Portugueses, Membro.
Ago/2013 - Actual Special Interest Group on Writing, Outros (especifique).
Junior Coordinator.
Jan/2010 - Actual European Association for Research on Learning and Instruction, Membro.
Jan/2010 - Ago/2013 Special Interest Group on Writing, Membro.




Produção científica, técnica e artística/cultural (Scientific, technical and artistical/cultural production)
Capítulos de livros publicados
Published book chapters
1. Limpo, Teresa; Alves, Rui A. 2013. Eu sou escritor: Um programa para promover a autorregulação da escrita [I am a writer: An instructional program to promote self-regulation in writing].  In Reflexão sobre a escrita. O ensino de diferentes géneros de textos, 107 - 120. . Aveiro: Universidade de Aveiro.

Artigos em revistas com arbitragem científica
Papers in periodics with scientific refereeing
1. Limpo, Teresa; Alves, Rui A; Fidalgo, Raquel. 2014. "Children's high-level writing skills: Development of planning and revising and their contribution to writing quality", British Journal of Educational Psychology 84, 2: 177 - 193.
2. Limpo, Teresa; Alves, Rui A. 2014. "Implicit theories of writing and their impact on students' response to a SRSD intervention", British Journal of Educational Psychology, na: n/a - n/a.
3. Limpo, Teresa; Alves, Rui A. 2013. "Modeling writing development: Contribution of transcription and self-regulation to Portuguese students' text generation quality.", Journal of Educational Psychology 105, 2: 401 - 413.
4. Limpo, Teresa; Alves, Rui A. 2013. "Teaching planning or sentence-combining strategies: Effective SRSD interventions at different levels of written composition", Contemporary Educational Psychology 38, 4: 328 - 341.
5. Limpo, Teresa; Alves, Rui A; Castro, São L. 2010. "Medir a empatia: Adaptação do Índice de Reactividade Interpessoal", Laboratório de Psicologia 8, 2: 171 - 184.

Artigos em revistas sem arbitragem científica
Papers in periodics without scientific refereeing
1. Limpo, Teresa; Alves, Rui A. 2014. "The role of transcription in establishing bursts of written language (invited paper)", Handwriting Today, 13: na - na.



Software sem registo ou patente
Software without patent or official record
1. Alves, Rui A; Limpo, Teresa; Leal, José P. HandSpy,2014.

Produto sem registo ou patente
Product without patent or official record
1. Limpo, Teresa; Alves, Rui A; Castro, São L. Índice de Reatividade Interpessoal (IRI; adaptação Portuguesa),2010.
Tipo de produto: Outro;Natureza do produto: Instrumento.

Apresentação oral de trabalho
Oral work presentation
1. Limpo, Teresa. Promoting second graders’ self-regulation and transcription skills,Research Seminar in Developmental Psychology,Oxford,2014 (Conferência ou palestra).
2. Alves, Rui A; Limpo, Teresa. Handwriting intervention increases burst size in second graders,Writing Research Across Borders III,Paris,2014 (Comunicação).
3. Limpo, Teresa; Alves, Rui A. Examining strategy-instruction interventions: Their effects on writing performance and the role of students’ implicit theories,14th International Conference of the EARLI SIG Writing,Amsterdam,2014 (Comunicação).
4. Limpo, Teresa; Leal, José P; Alves, Rui A. HandSpy: A new web tool to study writing in real time,Research School on Writing Research,Utrecht,2014 (Poster).
5. Limpo, Teresa. Avaliação da escrita a nível textual [Assessing writing at the textual level],DAAR Closing Conference “O Abecedaario da Escrita”,2014 (Conferência ou palestra).
6. Limpo, Teresa; Alves, Rui A. Promoting second graders' writing self-regulation skills in tandem with transcription,18th International Conference of the Junior Researchers of EARLI,Nicosia,2014 (Comunicação).
7. Fidalgo, Raquel; Valdivia, Carolyn; Alves, Rui A; Limpo, Teresa. Instruction focused on high vs. low cognitive level processes of writing for improving writing skill,Writing Research Across Borders III,Paris,2014 (Poster).
8. Limpo, Teresa; Alves, Rui A. Implicit theories of writing predict response to writing instruction,Writing Research Across Borders III,Paris,2014 (Comunicação).
9. Alves, Rui A; Limpo, Teresa; Carvalhais, Lénia; Castro, São L; Pereira, Luísa Á; Fidalgo, Raquel. Effects of handwriting and spelling interventions on the writing process and product of second graders,14th International Conference of the EARLI SIG Writing,Amsterdam,2014 (Comunicação).
10. Valdivia, Carolyn; Fidalgo, Raquel; Alves, Rui A; Limpo, Teresa. Transcription vs. self-regulation to increase the written composition,14th International Conference of the EARLI SIG Writing,Amsterdam,2014 (Poster).
11. Limpo, Teresa. Estratégias para promover a escrita [Strategies to promote writing],DAAR Closing Conference “O Abecedaario da Escrita”,2014 (Conferência ou palestra).
12. Alves, Rui A; Limpo, Teresa. Indicadores temporais do progresso na produção de textos do 2º ao 7º ano de escolaridade [Online indicators of text production development from Grade 2 to 7],VIII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia,Aveiro,2013 (Comunicação).
13. Alves, Rui A; Limpo, Teresa; Carvalhais, Lénia; Pereira, Luísa Á; Fidalgo, Raquel. Dois programas para promover a fluência manuscrita e a ortografia no início da escolaridade [Writing programs to promote handwriting fluency and spelling in primary grades],V Encontro Internacional de Reflexão Sobre a Escrita,Aveiro,2013 (Poster).
14. Alves, Rui A; Limpo, Teresa. Bursts of written language production across schooling,20th Annual Meeting of the Society for the Scientific Study of Reading,Hong Kong,2013 (Comunicação).
15. Alves, Rui A; Limpo, Teresa. Development of Portuguese students’ transcription skills and their impact on text production,15th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction,Munich,2013 (Comunicação).
16. Carvalho, Joana; Limpo, Teresa; Alves, Rui A. Intervenção na fluência manuscrita promove a expressão de cognições na composição de textos narrativos [Handwriting interventions promote the expression of cognitions in narrative writing],XII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia,Braga,2013 (Comunicação).
17. Limpo, Teresa. Using structural equation modeling to study writing development,Speech Lab Talks,Porto,2013 (Seminário).
18. Limpo, Teresa; Alves, Rui A. Planning and sentence-combining instruction: Promoting fifth and sixth graders’ writing at different textual levels,3rd EEAR-EARLI Spring School on Advanced Methods in Educational Research,Dortmund,2013 (Poster).
19. Limpo, Teresa; Alves, Rui A. Promover a escrita de textos de opinião: Ensino de estratégias de planeamento vs. combinação de frases [Promoting opinion essay writing: Teaching of planning vs. sentence-combining strategies],VIII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia,Aveiro,2013 (Comunicação).
20. Alves, Rui A; Limpo, Teresa; Pereira, Luísa Á. A produção de textos narrativos e de opinião do 2º ao 7º ano de escolaridade [Production of narrative texts and opinion essays from Grade 2 to 7],V Encontro Internacional de Reflexão Sobre a Escrita,Aveiro,2013 (Poster).
21. Valdivia, Carolyn; Fidalgo, Raquel; Limpo, Teresa. The role of transcription and self-regulation in development of writing skills in Spanish,15th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction,Munich,2013 (Comunicação).
22. Limpo, Teresa; Alves, Rui A. Promoting planning or sentence-combining skills: Effective interventions at different textual levels,15th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction,Munich,2013 (Comunicação).
23. Limpo, Teresa. Development and promotion of transcription and self-regulation in writing,Summer Institute of the Global Education and Developmental Studies (GEDS) Transatlantic Consortium,Porto,2013 (Conferência ou palestra).
24. Limpo, Teresa; Alves, Rui A. O poder das crenças dos alunos: Como as teorias implícitas da escrita afectam os efeitos duma intervenção na escrita [The power of students’ beliefs: How implicit theories of writing impact writing instructional effects],1st International Conference of Psychology, Education, and Culture,Vila Nova de Gaia,2013 (Comunicação).
25. Limpo, Teresa. Promover o planeamento de textos no 2º ciclo do ensino básico [Promoting opinion essay planning in middle grades],V Encontro Internacional de Reflexão Sobre a Escrita,Aveiro,2013 (Seminário).
26. Limpo, Teresa. Promover o planeamento de textos no 2º ciclo do ensino básico [Promoting opinion essay planning in middle grades],V Encontro Internacional de Reflexão Sobre a Escrita,Aveiro,2013 (Comunicação).
27. Limpo, Teresa; Alves, Rui A. A contribuição da transcrição e da autorregulação para a qualidade da geração de texto ao longo do ensino básico [The contribution of transcription and self-regulation to text generation quality in Grades 4-9],12th Colóquio Internacional em Psicologia e Educação,Lisboa,2012 (Comunicação).
28. Limpo, Teresa; Alves, Rui A. Modeling written composition in Grades 4-9: The contribution of transcription and self-regulation to text generation,13th International Conference of the EARLI SIG Writing,Porto,2012 (Comunicação).
29. Alves, Rui A; Limpo, Teresa; Leal, José P; Monteiro, Carlos. HandSpy: A new web tool to study writing in real-time,13th International Conference of the EARLI SIG Writing,Porto,2012 (Seminário).
30. Jesus, Ilda; Limpo, Teresa; Alves, Rui A. Effects of grade and transcription skill on children’s writing process and product,21st Annual World Congress on Learning Disabilities,Oviedo,2012 (Comunicação).
31. Limpo, Teresa; Alves, Rui A. Writing as priming: Implicit processes in text production,4th International Conference Writing Research Across Borders II,Fairfax, VA,2011 (Comunicação).
32. Limpo, Teresa; Alves, Rui A; Galbraith, David. Priming effects on writing fluency are moderated by empathy and self-monitoring,12th International Conference of the Special Interest Group on Writing,Heidelberg,2010 (Comunicação).
33. Limpo, Teresa; Alves, Rui A. I am a writer: A program for promoting writing,3rd Meeting of Young Researchers of University of Porto,Porto,2010 (Comunicação).
34. Alves, Rui A; Limpo, Teresa. Efeitos de priming na fluência de escrita: A escrita como priming,5o Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Psicologia Experimental,Braga,2010 (Poster).
35. Limpo, Teresa. Eu sou escritor: Um programa para intervir na escrita de textos narrativos. ,4º Fórum Jovens Cientistas,Porto,2010 (Comunicação).
36. Limpo, Teresa; Alves, Rui A; Castro, São L. Medir a empatia através do Índice de Reactividade Interpessoal. ,4o Quarto Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Psicologia Experimental,Lisboa,2009 (Poster).
37. Alves, Rui A; Limpo, Teresa; Castro, São L; Branco, Marta. Priming effects on writing fluency,11th International Conference of the Special Interest Group on Writing ,Lund,2008 (Comunicação).
38. Limpo, Teresa. O que há para compreender no produto de 7 x 8? ,4º Fórum Jovens Cientistas ,Porto,2008 (Comunicação).

Curso de curta duração lecionado
Taught short course
1. Limpo, Teresa. Práticas eficazes no ensino da escrita [Effective practices in the teaching of writing] (2nd ed.), 2014 (Aperfeiçoamento), promovido por FPCE-UP.
Duração: 30 horas. Local: FPCE-UP, Cidade: Porto, Tipo de participação: Docente.
2. Limpo, Teresa. Estratégias para a promoção da composição escrita 2º e 3º ciclo [Effective writing strategies in Basic Education] (2nd ed.), 2013 (Aperfeiçoamento), promovido por FPCE-UP.
Duração: 30 horas. Local: FPCE-UP, Cidade: Porto, Tipo de participação: Docente.
3. Limpo, Teresa. Práticas eficazes no ensino da escrita [Effective practices in the teaching of writing] (1st ed.), 2013 (Aperfeiçoamento), promovido por FPCE-UP.
Duração: 30 horas. Local: FPECE-UP, Cidade: Porto, Tipo de participação: Docente.
4. Limpo, Teresa. Estratégias para a promoção da composição escrita 2º e 3º ciclo [Effective writing strategies in Basic Education] (1st ed.), 2012 (Aperfeiçoamento), promovido por FPCE-UP.
Duração: 30 horas. Local: FPCE-UP, Cidade: Porto, Tipo de participação: Docente.

Organização de evento
Event organization
1. Limpo, Teresa. International Pre-Conference of the Junior Researchers of EARLI,2015 (Congresso / Organização).
2. Limpo, Teresa. Abecedaario da Escrita,2014 (Encontro / Organização).
3. Limpo, Teresa. 13th International Conference of the EARLI SIG Writing,2012 (Congresso / Organização).








Indicadores de produção (Production indicators)

Total
Produção científica
Scientific production
7

Livros e capítulos
Books and book chapters
1
Capítulos de livros publicados
Published book chapters
1
Artigos científicos em revistas
Papers in periodics
6
Com arbitragem científica
With scientific refereeing
5
Sem arbitragem científica
Without scientific refereeing
1

Total
Produção técnica
Technical production
47

Software 1
Software sem registo ou patente
Software without patent or official record
1
Produtos
Products
1
Produtos sem registo ou patente
Products without patent or official record
1
Outros tipos de produção técnica
Other technical production
45


Outras informações relevantes
FINANCIAL SUPPORT.
2014 - Dr Joshi Travel grant for attending a conference during 2014 awarded by the EARLI SIG Writing; Travel grant for a one-month stay at Oxford Brookes University by the Portuguese Foundation for Science and Technology.
2013 - Travel grant for the 15th Biennial EARLI Conference awarded by EARLI.
2012 - Travel grant for a Training School under the COST IS0703 (170412-016870); Short-Term Scientific Visit grant under the COST IS0703 (STSM-9392).
2011 - Travel grant for a Training School under the COST IS0703 (140611-008231); Travel grant for a Training School under the under the COST IS0703 (140911-011122); Travel grant for the Conference Writing Research Across Borders II.
2011-2014 - Doctoral grant from the Portuguese Foundation for Science and Technology (SFRH/BD/68548/2010).
2010 - Short-Term Scientific Visit grant under the COST IS0703 (STSM-5144); Grant for the GEDS Program (EU-FIPSE 2008-1765/ 001-001 CPT USMOBI).
2009 - Short-Term Scientific Visit grant under the COST IS0703 (STSM-3459).
2008-2009 - Early researcher grant from the Portuguese Foundation for Science and Technology.


Visualizações do curriculum [ 1655 ]
 
Página gerada pela Plataforma de Curricula DeGóis promovida pela FCT e pelo Gávea/DSI/UM em 15-02-2016 às 03:52:44
Plataforma de Curricula DeGóis: http://www.degois.pt | Icons by Axialis Team
Co-Autores Relacionados no DeGóis (2)
 Co-authors listed in Degóis
Colaboração em projetos no DeGóis (1)
 Project collaboration in Degóis