Mónica Do Carmo Pedro Esteves Reis
|
|
Data da última atualização
»Last update
:
08/03/2018 |
Dados pessoais (Personal data)
Nome completo
Full name |
Mónica Do Carmo Pedro Esteves Reis |
Nome em citações bibliográficas
Quoting name |
Mónica Esteves Reis |
Categoria profissional
Position |
Investigador Principal |
Domínio científico de atuação
Scientific domain |
Humanidades-História e Arqueologia.
|
Endereço profissional
Professional address |
Centro de Humanidades (FCSH/NOVA) CHAM/Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa, Avenida de Berna 26-C Lisboa 1069-061 Lisboa Portugal Correio electrónico: monicaestevesreis@fcsh.unl.pt Homepage: www.monicaestevesreis.com |
Sexo
Gender |
Feminino»Female |
Graus Académicos
(Academic Degrees)
2009-2016 |
Doutoramento Phd |
História e Património - Variante História da Arte Moderna.
Universidade do Algarve,
Portugal.
|
2003-2007 |
Licenciatura Licentiate degree |
Património Cultural
(4 anos » years)
.
Universidade do Algarve,
Portugal.
|
Formação complementar ( studies)
2010-2010 |
Curso de curta duração Short course |
Arquitectura e Arte Indo-Portuguesas.
Fundação Oriente,
Portugal.
|
2010-2010 |
Outros Others |
História, Cultura e Civilização da Índia II. Instituto Estudos Orientais,
Portugal.
|
2010-2010 |
Outros Others |
Cristianismo Oriental II. Instituto Estudos Orientais,
Portugal.
|
2010-2010 |
Outros Others |
Patrimónios de Influência Portuguesa: Política e Ética da Memória. World Heritage Portuguese Origin - Universidade Coimbra,
Portugal.
|
2010-2010 |
Outros Others |
Franciscanos e Claríssas na Expansão Portuguesa. Património Artístico.. Mosteiro de Santa Clara-a-Velha,
Portugal.
|
2009-2010 |
Outros Others |
História, Cultura e Civilização da Índia I. Instituto Estudos Orientais,
Portugal.
|
2009-2010 |
Outros Others |
Cristianismo Oriental I. Instituto Estudos Orientais,
Portugal.
|
2007-2007 |
Especialização/ Pós-Graduação Specialization/ Postgraduation |
Certificação de Aptidão Profissional.
Instituto do Emprego e Formação Profissional,
Portugal.
|
2007-2007 |
Outros Others |
As Fontes da Iconografia Cristã: Modelos, Normas e Narrativas. Patriarcado de Lisboa,
Portugal.
|
2006-2006 |
Curso de curta duração Short course |
Língua e Cultura Árabe.
Universidade do Algarve,
Portugal.
|
2006-2006 |
Outros Others |
Iniciação ao Estudo da Terra Sigillata. Museu Municipal de Faro,
Portugal.
|
2005-2005 |
Curso de curta duração Short course |
Especialização em Técnicas de Levantamento de Arte Rupestre.
Museu de Arte Pré-Histórica e do Sagrado do Vale do Tejo,
Portugal.
|
2005-2005 |
Curso de curta duração Short course |
Curso Livre de Zooarqueologia.
Universidade do Algarve,
Portugal.
|
2005-2005 |
Outros Others |
Workshop de estudos integrados de indústrias líticas. Associação Profissional de Arqueólogos,
Portugal.
|
2003-2003 |
Outros Others |
Prova de Português, Entrevista e Prova Final de História. Direcção Regional de Educação,
Portugal.
|
1997-1997 |
Curso de curta duração Short course |
Gestão de Empresas integrado nas iniciativas ILE.
Instituto de Emprego e Formação Profissional V.R.S.A.,
Portugal.
|
1994-1994 |
Outros Others |
Fotografia. Escola Secundária de Caneças,
Portugal.
|
Vínculos profissionais
(Professional Positions)
Fundação Calouste Gulbenkian |
Dez/2017-Actual |
Investigador Auxiliar |
Centro de Humanidades (FCSH/NOVA) |
Mar/2017-Actual |
Investigador Principal |
Fundação Calouste Gulbenkian |
Mai/2016-Actual |
Investigador Auxiliar |
Mar/2016-Actual |
Investigador-coordenador |
Universidade de São Paulo |
Out/2015-Actual |
Outra Situação |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Jan/2009-Dez/2013 |
Outra Situação |
Centro de História da Arte e Investigação Científica |
Jan/2009-Dez/2011 |
Outra Situação |
Fundação Batalha de Aljubarrota |
Out/2007-Jan/2008 |
Investigador-coordenador |
Set/1994-Out/1995 |
Outra Situação |
Mar/1994-Jun/1995 |
Outra Situação |
Atividades de Investigação e Desenvolvimento (Research and Development activities)
Centro de Humanidades (FCSH/NOVA) |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Atividades de Conselhos, Comissões e Consultorias (Councils, Comissions and Consultancy activities)
Centro de História da Arte e Investigação Científica |
Jan/2009-Dez/2011 |
|
Membro de Conselho Directivo |
Linhas de Investigação (Research fields)
1. |
Retábulo Indo-Português |
|
|
2. |
Arte nos Países de Expansão Portuguesa |
|
|
3. |
Teoria da Conservação e do Restauro |
|
|
4. |
Religião e Arte, Interacções Artísticas |
|
|
6. |
Retábulo Indo-Português |
|
|
7. |
Arte nos Paises de Expansão Portuguesa |
|
|
8. |
Teoria da Conservação e do Restauro |
|
|
10. |
Interacções Artísticas |
|
|
Projetos de Investigação (Research projects)
Participação como Investigador responsável Participation as responsible Researcher |
2016-2017 Plano de Preservação do Património Histórico e Artístico da Arquidiocese de Goa-Plan for the Preservation of the Historical and Artistic Heritage of the Archdiocese of Goa |
Referência do projeto»Project reference: Projecto Financiado F. Oriente. Parceiro(s)»Partners:
Centro de História da Arte e Investigação Científica; Archdiocese of Goa and Daman. Financiador(es)»Funding:
Fundação Oriente.
|
Participação como Investigador Participation as Researcher |
2017- "OLD GOA REVELATIONS : New insights and interpretations on the Vice-Roys of Estado da India portrait Gallery |
Referência do projeto»Project reference: Bolsa FCG. Parceiro(s)»Partners:
Museum of Christian Art; Laboratório Hércules; Centro de Estudos e Investigação em Belas Artes; DGPC-Instituto José de Figueiredo. Financiador(es)»Funding:
Fundação Calouste Gulbenkian.
|
2015-2019 Pensando Goa – uma peculiar biblioteca de língua portuguesa- Thinking Goa – a Singular Archive in Portuguese |
Referência do projeto»Project reference: Proc. 2014/15657-8. Parceiro(s)»Partners:
Goa University. Financiador(es)»Funding:
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo.
|
2016-2018 "De artibus in auream Goa”:preparando a imagem.Transcontextualidade no século de ouro da pintura portuguesa-"De artibus in auream Goa”: preparing the image.Transcontextualization in the golden age of Portuguese painting |
Referência do projeto»Project reference: Bolsa FCG. Parceiro(s)»Partners:
Laboratório Hércules; Instituto de História de Arte; Instituto Politécnico de Tomar; Laboratory for Instrumentation,Biomedical Engineering and Radiation Physic. Financiador(es)»Funding:
Fundação Calouste Gulbenkian.
|
Línguas (Languages)
Compreende Understandig |
Português (Bem), Inglês (Bem), Francês (Pouco). |
Fala Speaking |
Português (Bem), Inglês (Bem), Francês (Pouco). |
Lê Reading |
Português (Bem), Inglês (Bem), Francês (Bem), Árabe (Razoavelmente). |
Escreve Writing |
Português (Bem), Inglês (Bem), Francês (Pouco), Árabe (Razoavelmente). |
Prémios e títulos (Awards Prizes, and Honours)
2008 |
Bolsa de Investigação,
CHAIA - Centro de História de Arte e Investigação Artística.
|
2016 |
Bolsa de Investigação,
Fundação Oriente.
|
2009 |
Bolsa de Doutoramento,
Fundação Ciência e Tecnologia.
|
Membro de Associações Profissionais/Científicas (Professional/Scientific Association membership)
Mar/2017 - Actual |
CHAM - Centro de Humanidades (FCSH/NOVA), Membro.
Investigador Integrado.
|
Mar/2017 - Actual |
CHAIA - Centro de História Arte e Investigação Artística, Outros (especifique).
Colaborador.
|
Dez/2016 - Actual |
ICOMOS-Portugal, International Council on Monuments and Sites, Outros (especifique).
Membro (ICOMOS Membership and Expert Database).
|
Jan/2008 - Mar/2016 |
CHAIA - Centro de História Arte e Investigação Artística, Outros (especifique).
Investigador associado.
|
2003- 2003 |
Senado Académico FCHS-Ualg, Membro.
Membro eleito representante dos alunos da FCHS-Ualg.
|
Produção científica, técnica e artística/cultural
(Scientific, technical and artistical/cultural
production)
Livros publicados/organizados ou edições Published/organized books or Editions |
1. |
Reis, Mónica E; Lameira, Francisco. 2016. O Retábulo no Estado de Goa. ed. 12, ISBN: 978-989-8472-77-9. Faro: FCHS - Faculdade de Ciencias Humanas e Sociais da Universidade do Algarve. |
|
|
|
Capítulos de livros publicados Published book chapters |
1. |
Reis, Mónica E. 2017. Conservação e Restauro do património Indo-Português: conceitos, soluções de intervenção e desafios para o futuro.Honrando
Miguel Mateus, conservador-restaurador (1951-2015). In Preservar o património português além-mar: portugueses e a salvaguarda do património edificado português no mundo, ed. Caleidoscópio, 161 - 174. ISBN: 978-989-658-466-5. Lisboa: Caleidoscópio.
|
|
|
|
2. |
Reis, Mónica E. 2017. Preservation of the historical and artistic heritage of the archdiocese of goa: plan to implementation early outcome. In Preserving transcultural heritage: your way or my way? Questions on Authenticity, Identity and Patrimonial proceedings in
the Safeguarding of Architectural Heritage created in the meeting of cultures, 255 - 263. ISBN: 978-989-658-467-2. Lisboa: Caleidoscópio.
|
|
|
|
3. |
Reis, Mónica E. 2013. The Retable Art from Goa and the Ancient North Province: Proximity and Singularities. . In XIV ISIPH 2013: India, the Portuguese and the Indian Ocean Societies: Exchanges and Engagements, ed. Lotika Vardarajan e Pius Malekandathil, prelo - prelo. . Delhi: JNU. |
|
|
|
Artigos em revistas com arbitragem científica Papers in periodics with scientific refereeing |
1. |
Reis, Mónica E; Antunes, Vanessa; Candeias, António; Carvalho, M. L; Serrão, Vitor; Manso, Marta; Dias, Cristina; Mirão, José; Manhita, Ana. 2017. "Preserving European paintings in Asian environment. The case of Goa Cathedral former altarpiece", Procedia Structural Integrity 5, 5: 1078 - 1085.
|
|
|
|
2. |
Reis, Mónica E. 2009. "A Arte Retabular da Companhia de Jesus em Damão: focando o Retábulo de Nossa Senhora com o Menino na sacristia da Igreja de
Nossa Senhora dos Remédios", Revista de História de Arte e Arqueologia, 11: 37 - 54.
|
|
|
|
3. |
Reis, Mónica E. 2007. "O Retábulo Indo-Português de Damão e Diu", Promontória 5, 5: 271 - 298. |
|
|
|
Trabalhos completos/resumidos em eventos com arbitragem científica Papers in conference proceedings with scientific refereeing |
1. |
Reis, Mónica E. 2016. "A historiografia da arte Indo-Portuguesa e a missão científica de Mário Tavares Chicó em Goa", Trabalho apresentado em Pelos Mares da Língua Portuguesa, In Pelos Mares da Língua Portuguesa 3, Aveiro.
|
|
|
|
2. |
Reis, Mónica E. 2012. "A Talha Goesa: inovação artística nos séculos XVII e XVIII", Trabalho apresentado em Goa Passado e Presente, In Goa: passado e Presente, Lisboa. |
|
|
|
3. |
Reis, Mónica E. 2010. "Retable art in India: its importance, the empathic apathy and the future. Cultural aspects concerning conservation", Trabalho apresentado em Heritage 2010 - 2nd International Conference on Heritage and Sustainable Development, In Heritage 2010 - Heritage and Sustainable Development, Évora. Abstract: Due to a combination of cultural factors and the lack of specific studies, retable
art in India is slowly being neglected, forgotten and distorted, leading to a situation in which it
is vanishing day by day. Actions to prevent its total dilapidation cannot be reduced to specific
studies, which ultimately, will only prevent the total dilapidation of its memory. Portuguese India
is long gone and, with it, its features in art are simply being buried along with the past generations.
Politics are a double-edged sword acting both for and against culture and art. What are
the reasons for this loss of Indo-Portuguese retable art? And will knowledge of these reasons
help us establish a prevention plan to save retable art? Could India be a partner to save miscegenized
Indo-Portuguese Christian Art, an expression of two cultures? What is the future of Christian
retable art in Hindu India? This essay is a reflection on past and present history with a view
to bring about the subject on modern retable art conservation.
|
|
|
|
4. |
Reis, Mónica E. 2009. "O Retábulo Indo-Português e a Miscigenação Iconográfica", Trabalho apresentado em III Colóquio De Artes Decorativas - Iconografia e Fontes de Inspiração, In Iconografia e Fontes de Inspiração – Imagem e Memória da Gravura Europeia, Lisboa. Sinopse
O retábulo Indo-Português das regiões da antiga Província do Norte e dos territórios de Goa é ainda para a história da arte
um objecto que encerra em si muitos segredos, simplesmente porque o seu estudo não foi estabelecido e aprofundado, de forma
a se determinarem os intercâmbios culturais na génese da sua execução artística. Num território onde cultos e deidades, altares
e templos despontam entre as mais variadas e espectaculares formas de representação, a iconografia religiosa cristã enfrentaria
um desafio que perpassava a própria lei de Roma.
Num panorama em que a iliteracia católica prevalece, a arte religiosa surge como catalisador da fé mostrando nas imagens os
benefícios da conversão sendo o retábulo o seu veículo principal. O retábulo é nesta perspectiva o representante da fé pela
arte, o livro em imagens. As várias realidades aqui enunciadas conjecturaram a espectacularidade na representação: na fauna,
animais fantásticos em substituição dos animais bíblicos, na flora, uso predominante da flora local e em geral transmutações
que só são entendíveis tendo em conta a historicidade religiosa dos povos que se queriam cristianizados.
O trabalho de investigação inserido no programa para doutoramento , bem como o trabalho anterior que conduziu ao grau de licenciatura
, tem vindo a desvendar esses segredos e a mostrar as relações artísticas entre artistas do reino e artistas locais.
. |
|
|
|
Textos em jornais ou revistas Texts in newspapers or magazines |
1. |
Reis, Mónica E; Antunes, Vanessa; Pestana, José A. 24 jan. 2017. "Deciphering the Luso-Indian art of the past" Navhind Times, 1 - 3. "(...) A project called “De Artibus in Auream Goa – Preparing the image, trans-contextualisation in Golden Age of Portuguese
Painting,” funded by FCT-Foundation, Calouste Gulbenkian Foundation and Orient Foundation is in Goa to research more about
the art and artists of the times. There were several names in the historical archives that point out to artists who came from
this land – master engineer Júlio Simão or Simonis; sculptors Babuxa and Santopa; painters Aleixo Godinho and João Peres;
goldsmith Jerónimo da Costa; masons Manuel Coelho and João Teixeira; gilder António da Costa. The research has been conducted
in with the cooperation of the Archdiocese of Goa and Daman, the Christian Art Museum in Old Goa (MOCA Museum) and the Directorate
of Archives & Archaeology.
Talking about the conference the main coordinator and research scholar Mónica Esteves Reis says: “The main topic of the conference
is about the artistic and technological relationships between local and indo-Portuguese paintings of the 16th and 17th century.
By combining academic knowledge with state of the art technology in conservation-restoration research, we will be able to
ascertain the stylistic and technological influence of the Lisbon Royal painting workshop (Real Oficina de Lisboa) in Goan
scenario.” The artistic relationship is of great importance to research as Monica points out that one of the workshop apprentices,
Garcia Fernandes, active in Lisbon between 1514 and 1565, is believed to be the author of the 7 panels of the first altarpiece
of the Sé Cathedral of Saint Catherine of Alexandria, today in Sé Cathedral sacristy.(...)"
http://epaper.navhindtimes.in/PageImages/pdf/2017/01/24/24012017-md-ga-15.pdf
http://epaper.navhindtimes.in/PageImages/pdf/2017/01/24/24012017-md-ga-17.pdf.
|
2. |
Reis, Mónica E. 11 dez. 2012. "“Plant the seed and allow it to grow…”" The Navhind Times, 17 - 17. Mónica Esteves Reis is a researcher in Art History with a special interest in Indo-Portuguese retable art. (A retable is a
frame or shelf enclosing decorated panels or revered objects above and behind an altar). Her upcoming lecture at the Fundação
Oriente, Fontainhas “Through Art with Art: The strategies of Conversion through native forms and symbols” on December 13,
5.30 p.m. will shed further light on this hitherto-neglected topic. (...). |
3. |
Reis, Mónica E. 10 dez. 2011. "No less of money but absence of proper knowledge creates damage to church heritage" Vavraddeancho Ixtt, 15 - 15. No less of money but absence of proper knowledge creates damage to church heritage
Good will of the people to make the church look nice, lack of proper scientific knowledge, economic constrains, no
proper documentation of intervention on heritage objects are the main concerns for the church and the catholic community
says Mónica Esteves Reis a researcher in the field of art history with specialization in Indo-Portuguese retable art. In
a chat with Fr Feroz Fernandes, the Editor in Chief of Vauraddeancho Ixtt, Monica gave ways how can we take care of our
heritage monuments and objects. (...). |
4. |
Reis, Mónica E. 17 out. 2011. "Every heritage intervention must have reversability" O Heraldo, 7 - 7. |
5. |
Reis, Mónica E. 08 dez. 2007. "A ideia de pintar de João Viegas" Postal do Algarve, 7 - 7. |
6. |
Reis, Mónica E. 30 out. 1917. "Toiling to conserve sacred Art" Times of India, 2 - 2.
|
Prefácio, Posfácio Preface, Postface |
1. |
Reis, Mónica E; Nunes, António C; Lopes, Bruno. 2014. "Dossier Conectando Historiografias". Rio de Janeiro. (Apresentação)
|
Outra produção científica Other scientific production |
1. |
Reis, Mónica E. 2015. "HPIP - Patrimónios de Influência Portuguesa (Vários verbetes)". Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian. Autoria das seguintes entradas/verbetes no sítio em linha:
Igreja de Nossa Senhora da Saúde. Mumbai [Bombaim/Bombay/Greater Mumbai], Área Metropolitana de Mumbai (Bombaím), Índia http://www.hpip.org/Default/pt/Homepage/Obra?a=2228
Igreja de Santo André. Diu, Guzerate, Índia http://www.hpip.org/Default/pt/Homepage/Obra?a=2229
Igreja de Nossa Senhora do Mar. Daman [Damão/Damaun], Guzerate, Índia http://www.hpip.org/Default/pt/Homepage/Obra?a=414
Capela de Nossa Senhora das Angústias. Daman [Damão/Damaun], Guzerate, Índia http://www.hpip.org/Default/pt/Homepage/Obra?a=412
Recolhimento de Nossa Senhora das Necessidades (atual prisão). Daman [Damão/Damaun], Guzerate, Índia http://www.hpip.org/Default/pt/Homepage/Obra?a=406
.
|
2. |
Reis, Mónica E. 2015. "Igreja de Nossa Senhora do Mar. Daman [Damão/Damaun], Guzerate, Índia ". Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
|
3. |
Reis, Mónica E. 2015. "Igreja de Santo André. Diu, Guzerate". Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
|
4. |
Reis, Mónica E. 2015. "Igreja de Nossa Senhora da Saúde. Mumbai [Bombaim/Bombay/Greater Mumbai]". Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
|
5. |
Reis, Mónica E. 2015. "Capela de Nossa Senhora das Angústias. Daman [Damão/Damaun], Guzerate, Índia ". Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian. |
6. |
Reis, Mónica E. 2015. "Recolhimento de Nossa Senhora das Necessidades (atual prisão). Daman [Damão/Damaun], Guzerate, Índia ". Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian. |
Software sem registo ou patente Software without patent or official record |
1. |
Reis, Mónica E. Base de Dados Imagens - FBA,2007. A base de dados em epigafre foi criada durante o periodo de contrato para com a empresa referenciada; não foram criadas patentes.
Destina-se a uso interno em fase inicial e posteriormente para uso do Centro de Interpretação da FBA no Campo de São Jorge. |
Carta, mapa ou similar Chart, map or similar |
1. |
Reis, Mónica E. Mapa das Paróquias da Arquidiocese de Goa, 2016 (Mapa). |
Curso de curta duração lecionado Taught short course |
1. |
Reis, Mónica E. O dever ético do Conservador-restaurador na interação com a sociedade, 2017 (Outra), promovido por UFPel. Duração: 3 horas. Local: UFPel-Universidade Federal de Pelotas, Cidade: Pelotas, Rio Grande do Sul, Tipo de participação: Docente. Aula a convite das Professoras Maria Leticia Mazzucchi Ferreira e Rita Juliana Poloni. |
2. |
Reis, Mónica E. CRCH2011 - Sensitization Workshop Towards the Conservation and Restoration in Cultural Heritage: Sculptures, Carvings, Paintings
and Structures, 2011 (Outra), promovido por Fundação Oriente. Duração: 55 horas. Local: Delegação da Fundação Oriente - Fontainhas, Cidade: Panjim, Tipo de participação: Docente. CRCH2011 - Sensitization Workshop Towards Conservation and Restoration of Cultural Heritage: Sculptures, Carvings, Paintings
and Structures: The CRCH2011 workshop began intending to give its trainees the tools required to solicit, regulate, and undertake
conservation-restoration projects in a manner that protects and respects the cultural heritage legacy that has been entrusted
to them. It was in the coordinator believe that a better understanding of cultural heritage could contribute to the definition
of the local identity. This identity and its comprehension is fundamental to prevent the loss of all built, movable and also
intangible heritage. Cultural Heritage - a common past: Cultural heritage is a witness to the past and must be protected in
order to ensure its transmission to future generations. In order to do this, several international and national organizations
exist to frame and legislate the cultural, historic and artistic value of cultural heritage and to ensure that proper and
effective restoration-conservation measures are taken. Some cultural assets escape cultural heritage protection or have yet
to be classified in accordance with the criteria proposed by the legal framework. These assets are not a less important part
of cultural heritage, but instead have escaped proper restoration due to loopholes in the legal and conservation frameworks.
The Importance of Multidisciplinary Teams: A dedicated conservator-restorer but also informed citizens can help to close these
loopholes. In the absence of conservation-restoration planning and legal instruments, cultural heritage and its historical,
religious, and artistic legacy is at risk of being damaged or not maintained in conformity with accepted standards. The role
of a conservator-restorer is to preserve cultural heritage on behalf of future generations. |
3. |
Reis, Mónica E. O Retábulo de Goa, Damão e Diu, 2010 (Outra), promovido por Fundação Oriente. Duração: 2 horas. Local: Museu da Fundação Oriente, Cidade: Lisboa, Tipo de participação: Docente. Por convite de Paulo Varela Gomes, no Curso de ARQUITECTURA E ARTE INDO-PORTUGUESAS: O Nome e as Coisas. |
Organização de evento Event organization |
1. |
Reis, Mónica E. III Encontro Internacional de Jovens Investigadores em História Moderna,2013 (Encontro / Organização). Bem-vindos à terceira edição do Encontro Internacional de Jovens Investigadores em História Moderna. Este encontro, destinado
tal como o nome indica a jovens investigadores, teve a honra de ser representado na sua primeira edição na cidade de Lisboa,
nas instalações do ISCTE no ano de 2009, organizado por membros do Centro de Estudos de História Contemporânea. A segunda
edição decorreu em 2011 na cidade de Braga, organizado por membros do Departamento de História e do Instituto de Ciências
Sociais da Universidade do Minho, nas instalações do Museu D. Diogo de Sousa.
Esta edição, na histórica cidade de Évora, conta com a organização de membros do Centro Interdisciplinar de História, Culturas
e Sociedades da Universidade de Évora (CIDEHUS), do Centro de História da Arte e Investigação Científica (CHAIA) e do Centro
de Estudos de História e Filosofia da Ciência do Núcleo de Estudos de História e Filosofia da Ciência (CEHFCi) também da Universidade
de Évora.
.
|
2. |
Reis, Mónica E. CRCH2011 Conference,2011 (Conferência / Outra). CRCH2011 - Sensitization Workhop Towards Conservation and Restoration of Cultural Heritage: Sculptures, Carvings, Paintings
and Structures: The CRCH2011 workshop began intending to give its trainees the tools required to solicit, regulate, and undertake
conservation-restoration projects in a manner that protects and respects the cultural heritage legacy that has been entrusted
to them.
It was in the coordinator believe that a better understanding of cultural heritage could contribute to the definition of the
local identity. This identity and its comprehension is fundamental to prevent the loss of all built, movable and also intangible
heritage.
After the Workshop Reflection: Architects, engineers, conservationists, clergy, laity, university students and people concerned
about heritage, attended the daily sessions from the 19th September to 19th October. Many controversial and important issues
were debated, during the scheduled program and, most important, the understanding of, what tradition and innovation in conservation
and restoration policies is, was achieved. We are witnessing important times, we are building bridges of understanding towards
a new policy of conservation and restoration in cultural heritage. Connecting and improving the centennial knowledge of local
artisans with the worldwide scientific breakthroughs and academic research, the Goan heritage has a place in the future. This
conference establishes one bridge of understanding. There is a path to be made. Let us go all in the same direction.
|
3. |
Reis, Mónica E. Visita Guiada a Velha Goa,2011 (Outro / Outra). |
Programa de rádio ou TV Radio or TV show |
1. |
Reis, Mónica E. Mónica Esteves Reis (Hora dos Portugueses, episódio 25),2016 (Entrevista). RTP/RTP Internacional: "Mónica Esteves Reis já visitou mais de 400 igrejas em toda a Índia e está a desenvolver um projecto
que vai permitir conservar o património destas igrejas. A sua missão é também sensibilizar os Goeses para esta missão importante.".
|
Relatório de investigação Technical report |
1. |
Reis, Mónica E. Relatório 3º Trimestre Abril-Junho 2017,2017. |
2. |
Reis, Mónica E. Relatório 2º Trimestre Janeiro-Março 2017,2017. |
3. |
Reis, Mónica E. Relatório 1º Trimestre Outubro-Dezembro 2016,2016. |
Dados Complementares (Additional data)
Outros Trabalhos Other production |
1. |
Reis, Mónica E. A minha pequena (grande) aventura na Índia, 2007. Boletim da Associação Fraternidade Damão-Diu e Simpatizantes, n.º 41 - pretende dar a conhecer a cultura de viagens produzida
após a viagem decorrida no curso do trabalho de investigação para o trabalho de licenciatura. |
2. |
Reis, Mónica E. "O português de Damão pelos ouvidos de uma portuguesa de Portugal" e "A minha pequena (grande) aventura na Índia", 2007. Corresponde à replicação dos artigos da AFDDS n.º 41, sob o endereço electrónico indicado
.
|
3. |
Reis, Mónica E. As Lembranças de Damão, 2007. Boletim da Associação Fraternidade Damão-Diu e Simpatizantes, n.º 42 - Artigo acerca da cultura de viagens, após a viagem
realizada à região em concreto no ambito do programa de licenciatura. |
4. |
Reis, Mónica E. O Português de Damão ouvido por uma Portuguesa de Portugal, 2007. Boletim da Associação Fraternidade Damão-Diu e Simpatizantes, n.º 41 - Artigo acerca da língua falada em damão, o criolo
português deixado pelos antepassados, após a viagem realizada à região em concreto no ambito do programa de licenciatura. |
Participação em Comissões de Avaliação Evaluation comissions participation |
1. |
Elaboração de parecer de arbitragem Científica para o Congresso Internacional Diu e os Diuenses - Perspectivas Multidisciplinares, 2017, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa. Nome do Evento: Diu e os Diuenses - Perspetivas Multidisciplinares.
Instituições Relacionadas: FLUL e ISCTE-IUL, Centro de Linguística da Universidade de Lisboa, Centro de Estudos Internacionais
do Instituto Universitário de Lisboa, Indian Institute of Technology . |
2. |
Arbitragem Científica de Comunicações, 2011, Fundação Oriente.
|
Participação em eventos Event participation |
Participação como Keynote Speaker Participation as Keynote Speaker |
1. |
Gestão de Patrimónios partilhados: da inevitabilidade do passado à contemporaneidade política. Articular memória e valores
patrimoniais, 2017 (Congresso). Nome do evento: Colóquio Memória e Património; Nome da Instituição: UFPel; Cidade do evento: Pelotas / Museu do Doce. |
2. |
Produção Retabular na antiga Índia Portuguesa: as fontes, as contribuições artísticas e culturais e os desafios para a sua
preservação, 2017 (Conferência). Nome do evento: A Arte Colonial no Oriente; Nome da Instituição: Museu de Arte Sacra de São Paulo; Cidade do evento: São Paulo / Museu de Arte Sacra de São Paulo. |
3. |
Diálogos do Sagrado: as máscaras rituais Bhuta do Sul de Karnataka, 2017 (Conferência). Nome do evento: Ciclo de Sessões "A Índia Visual" - apresentação e análise de objectos pertencentes à Colecção Kwok On; Nome da Instituição: Fundação Oriente; Cidade do evento: Lisboa / Museu da Fundação Oriente. |
4. |
O Púlpito da Capela de Nossa Senhora do Monte: uma peça entre dois continentes, 2017 (Conferência). Nome do evento: DE FORA PARA DENTRO: Novos olhares sobre a coleção; Nome da Instituição: Fundação Medeiros e Almeida; Cidade do evento: Lisboa / Casa-Museu Medeiros e Almeida. Ensaio e contextualização de uma peça de museu explicando as suas origens. O púlpito da Capela do Monte volta a estar "inteiro"
numa comunicação que disserta acerca das circunstâncias que levaram partes suas constituintes a serem arrematadas em leilão
na Alemanha e posteriormente adquiridas no 6º Salão de Antiguidades de Lisboa em 1972 para ser exposta na Casa-Museu Medeiros
e Almeida. |
5. |
The Theatines in Goa - epitome of the Rome of the East, 2016 (Conferência). Nome da Instituição: Fundação Oriente; Cidade do evento: Fontainhas / Delegação das Fontainhas- Fundação Oriente. |
6. |
Retábulos no Estado de Goa, 2016 (Outra). Nome da Instituição: Câmara Municipal de Vila Real de Santo António; Cidade do evento: Vila Real de Santo António / Biblioteca Municipal Vicente Campinas. |
7. |
CONSERVAÇÃO E RESTAURO DO PATRIMÓNIO INDO-PORTUGUÊS: CONCEITOS, SOLUÇÕES DE INTERVENÇÃO E DESAFIOS PARA O FUTURO.Honrando
Miguel Mateus, conservador-restaurador (1957-2015)., 2016 (Conferência). Nome do evento: PRESERVAR A NOSSA MEMÓRIA ALÉM-MAR: INTERVENÇÕES PORTUGUESAS PARA A SALVAGUARDA DO PATRIMÓNIO EDIFICADO PORTUGUÊS NO MUNDO; Nome da Instituição: Artis - Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa; Cidade do evento: Lisboa / Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa. |
8. |
RETÁBULOS INDO-PORTUGUESES Goa, antiga Província do Norte e reflexões acerca da sua conservação e restauro, 2016 (Conferência). Nome do evento: A Talha na Arte Portuguesa; Nome da Instituição: Espaço e Memória-Associação Cultural de Oeiras; Cidade do evento: Oeiras / Espaço Cultural de Oeiras. |
9. |
Devotional architecture – indo-portuguese altarpieces of Goa, Daman and Diu, 2016 (Outra). Nome da Instituição: CEPT University; Cidade do evento: Ahmedabad / MIAD - Masters of Interior Architecture and Design. |
10. |
Indo-portuguese art: the concept, art objects and present conservation issues, 2016 (Conferência). Nome do evento: Inter/Sections Talk; Nome da Instituição: IIT - Indian Institute of Technology; Cidade do evento: Ahmedabad, Gandhinagar / IIT Gandhinagar Palaj Campus. |
11. |
Os retábulos indo-portugueses – Trajectos artísticos, inculturação e arte, 2016 (Conferência). Nome do evento: Atividades da Sociedade de Geografia de Lisboa; Nome da Instituição: Comissão Asiática e Secção de Arte e LIturatura, na Sociedade de Geografia de Lisboa; Cidade do evento: Lisboa / Sociedade de Geografia de Lisboa. |
12. |
Learning history to pieces: reading the past in the present and handing it to the future., 2012 (Conferência). Nome da Instituição: Krishnadas Shama Goa State Central Library; Cidade do evento: Panjim / Krishnadas Shama Goa State Central Library. This talk was inserted in the workshop built by the Krishnadas Shama Goa State Central Library with cooperation with National
Archives of India – New Delhi from a direct invitation by the curator Carlos Fernandes and Marianita Paiva.
Because taking care of documentary heritage is also taking care of the building that houses the documents, the talk have covered
also some specific regulations and ethics on the building for archives and libraries. Because every person in an archive or
library is responsible for its collections: from curator to archivists, from cleaning staff to readers, the knowledge and
use of ethics and also the implementation of effective and preventive planning will ensure the passing of knowledge to generations.
Sometimes there is some danger associated with the knowing the materials and steps in conservation, that does not necessary
empowers someone to undertake a conservation and restoration action and that is why we should rely on experts opinion always
and not undertake economical shortcuts for conservation measures, or it may result in irreversible damaging effects. Finally,
and giving also the view of the library staff a list of do’s and don’ts for the readers was also introduced for the benefit
of the preservation of books and documentation. . |
13. |
Through art with art, the strategies of conversion through native forms and symbols (Part1) Notes on Conservation (Part2), 2012 (Conferência). Nome do evento: Conferencia; Nome da Instituição: Fundação Oriente; Cidade do evento: Panjim / Fundação Oriente - Delegação India. Through art with art, the strategies of conversion through native forms and symbols (Part1)
See, compare and adapt: the individuality of Indo-Portuguese retable art begins with the missionaries understanding of the
potential of conversion thru art, and at the same time, local artisans begin the introduction of non-liturgical representations,
even though with the same devotional connotation.
Notes on Conservation (Part2)
Altarpieces are unique elements of the world's cultural heritage because of their morphology, and social and cultural implications.
In the majority of cases, altarpieces continue to be fully functional, acting as reference points and unifying elements for
the communities in which they are located.The constitution and nature of altarpieces, as well as their socio-cultural and
artistic implications, endow them with an exceptional importance, and the socio-cultural contexts in which altarpieces are
immersed are particularly significant. However, altarpieces are compromised to a large extent by the risks entailed in their
use or function when left on display in these very contexts. The altarpiece is a complex structural and symbolic system, intimately
associated with the architectural space for which it was created. This means that any attempt to study or intervene on an
altarpiece must consider the tangible and intangible aspects of its surrounding environment and the history of its passage
through time.
. |
14. |
O Retábulo Indo-Português e a Miscigenação Iconografica, 2009 (Conferência). Nome do evento: III Colóquio de Artes Decorativas - Iconografia e Fontes de Inspiração: Imagem e Memória da Gravura Europeia; Nome da Instituição: Escola Superior de Artes Decorativas; Cidade do evento: Lisboa / Salão Nobre do Museu de Artes Decorativas. |
15 |
As Outras Índias - Curso de Introdução à Cultura e Sociedade da Índia Contemporânea, 2009 (Mesa-Redonda). Nome do evento: As Outras Índias - Curso de Introdução à Cultura e Sociedade da Índia Contemporânea; Nome da Instituição: Museu Fundação do Oriente; Cidade do evento: Lisboa / Museu do Oriente. |
16. |
Blogues do Universo da Universidade do Algarve, 2005 (Encontro). Nome do evento: Blogues do Universo da Universidade do Algarve; Nome da Instituição: Escola Superior de Educação, Universidade do Algarve; Cidade do evento: Faro / Campus da Penha. Comunicação com o título "Blogue Patrimonium". . |
Participação como Moderador Participation as Chairman |
1. |
Session 6B - Historic Urban Landscapes Management, 2017 (Conferência). Nome do evento: International Conference on Heritage Management Education and Practice: Exploring Connections across Disciplines and Stakeholders
; Nome da Instituição: CHM - Centre for Heritage Managment; Cidade do evento: Ahmedabad / Ahmedabad University. |
2. |
Panel E - Project/Awareness (CRCH Conference), 2011 (Conferência). Nome do evento: CRCH2011 Conference; Nome da Instituição: Fundação Oriente; Cidade do evento: Pangim, Goa / Delegação da Fundação Oriente, Fontainhas. |
3. |
Interarea/Border-Crossing Session 590 - Art Histories, 2011 (Conferência). Nome do evento: AAS - ICAS Joint Meetings; Nome da Instituição: AAS - ICAS; Cidade do evento: Honolulu / Hawai'i Convention Center. Session 590: Art Histories - Chaired by Mónica Reis
Mirrors of sovereignty. The portraits of chinese emperors in Early Qing Dinasty
Rui O. Lopes, University of Lisbon, Portugal
The Goan uniqueness in retable art: how the local artisans shaped the religious art brought by the Portuguese.
Monica Reis, University of Algarve, Portugal
Art traffic between China and the Netherlands: The circulation of Chinese export painting between 1800 and 1860
Rosalien Van der Poel, Leiden University, Netherlands
The Concept of "Momoyama Art” Within Japanese Art History During the First Decade of the 1900’s
Daniel Sastre de la Vega, Ritsumeikan University, Japan
Hokusai's articulation of pictorial space: A creative combination of various traditions
Endre E. Kadar, University of Portsmouth, United Kingdom
Session link: http://www.asian-studies.org/absts/2011abst/abstract-paper.asp?Session_ID=547&year=2011&Category_ID=1&area=Interarea%2FBorder-Crossing&Meeting_ID=20. |
4. |
Religion in the Diaspora, 2010 (Conferência). Nome do evento: Cosmopolitan Connections: Encountering Gujaratis in Multiple Contexts; Nome da Instituição: GSA in association with CETL-SOAS; Cidade do evento: Londres / University of London. |
Participação como Relator Participation as Commentator |
1. |
Conservation and restauration practices in Goa in the early 20th century. Lessons from the past, 2018 (Simpósio). Nome do evento: III International Symposium "Goa: Cultures, Languages and Literatures"; Nome da Instituição: Centro de Língua Portuguesa/Instituto Camões em Goa; Cidade do evento: Panjim e Porvorim / Instituto Camões em Goa; Xavier Centre for Historical Research. |
2. |
Architectures Moving to the Sound of Music: the case of Solar dos Monteiros in Salcete-Goa, 2017 (Outra). Nome do evento: Goa Research Cell meeting; Nome da Instituição: European Research Council Project “Modern Moves: Kinetic Transnationalism and Afro-Diasporic Rhythm Cultures”; Cidade do evento: Londres / King's College. Convite de Ananya Jahanara Kabir (Director of Modern Moves, King’s College). |
3. |
Preservation of the historical and artistic heritage of the archdiocese of Goa: plan to implementation – early outcome, 2017 (Congresso). Nome do evento: Preserving transcultural heritage: your way or my way?; Nome da Instituição: FLUL; Cidade do evento: Lisboa / FLUL. |
4. |
The role of the Theatines in the shaping of the art forms, 2017 (Conferência). Nome do evento: III CHAM International Conference - Oceans and Shores: Heritage, People and Environment; Nome da Instituição: CHAM - Centro de Humanidades; Cidade do evento: Lisboa / FCSH-Nova. |
5. |
Discurso de Encerramento (Valedictorian Speech) por convite de Neel Kamal Chapagain., 2017 (Congresso). Nome do evento: Evento International Conference on Heritage Management Education and Practice. Centre for Heritage Management/University of
Ahmedabad ; Nome da Instituição: CHM – Centre for Heritage Management. ; Cidade do evento: Ahmedabad / Ahmedabad University. |
6. |
Application of Hoi An Protocols to PHAHA Project, 2017 (Simpósio). Nome do evento: International Symposium History and Conservation, As if People Matter; Nome da Instituição: CEPT University; ICOMOS-INDIA; Cidade do evento: Ahmedabad / CEPT University. |
7. |
Assim são os homens perante o problema do Universo. Os símbolos e a arte na obra de D. Propércia Correia-Afonso de Figueiredo
(1881-1944), 2017 (Congresso). Nome do evento: LIA 2017 - III Congresso do Laboratório de Interlocuções com a Ásia, FFLCH - USP; Nome da Instituição: FFLCH - USP Universidade de São Paulo; Cidade do evento: São Paulo / Casa de Portugal. |
8. |
Altarpieces in India: from the Northern Province peculiarities to the invention of the baroque in Goa. Part one: when two
faiths collide. Part two: A new light on Goan baroque, 2017 (Outra). Nome do evento: Goa Research Cell meeting ; Nome da Instituição: European Research Council Project “Modern Moves: Kinetic Transnationalism and Afro-Diasporic Rhythm Cultures”; Cidade do evento: Londres / King's College. Convite de Ananya Jahanara Kabir (Director of Modern Moves, King’s College). |
9. |
Preserving European paintings in Asian environment. The case of Goa Cathedral former altarpiece, 2017 (Conferência). Nome do evento: 2nd International Conference on Structural Integrity. |
10. |
Preservation of the transcultural Historical and Artistic Heritage of India, 2017 (Congresso). Nome do evento: International Conference on Heritage Management Education and Practice ; Nome da Instituição: Centre for Heritage Management/University of Ahmedabad; Cidade do evento: Ahmedabad / Centre for Heritage Management. |
11. |
Ricardo Michael Telles and Francisco Xavier Gomes Catão. Contributions for the inventory and protection of the Heritage of
Goa, 2017 (Simpósio). Nome do evento: II International Symposium "Goa: Cultures, Languages and Literatures"; Nome da Instituição: Centro de Lingua Portuguesa/Instituto Camões em Goa; Cidade do evento: Panjim / Instituto Camões. |
12. |
Valores Artístico-culturais nas Igrejas de Diu: reflexões sobre a sua arquitectura, iconografia e processos artísticos, 2016 (Congresso). Nome do evento: Diu e os Diuenses - Perspectivas Multidisciplinares; Nome da Instituição: FLUL e ISCTE-IUL; Cidade do evento: Lisboa / Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa e ISCTE-Instituto Universitario de Lisboa. https://diueosdiuenses.wordpress.com/programa-programme/ . |
13. |
A historiografia da arte Indo-Portuguesa e a missão científica de Mário Tavares Chicó em Goa. , 2016 (Congresso). Nome do evento: 3º Congresso Internacional Pelos Mares da Língua Portuguesa; Nome da Instituição: Universidade de Aveiro; Cidade do evento: Aveiro / Universidade de Aveiro. |
14. |
Pensando Goa, 2015 (Encontro). Nome do evento: Pensando Goa; Cidade do evento: Lisboa / Faculdade de Letras - Universidade de Lisboa. |
15. |
The Retable art from Goa and the Ancient North Province: Proximity and singularities. , 2013 (Seminário). Nome do evento: XIV International Seminar on Indo-Portuguese History. India, the Portuguese and the Indian Ocean Societies: Exchanges and
Engagements; Nome da Instituição: JNU; Cidade do evento: Delhi / India International Centre. Abstract
The architectural composition of the altarpieces of Goa and the ones from the territories of the ancient North Province share
proximity points but once going into the details one soon realizes we’re looking at two distinct artistic realities. (...).
The altarpieces combined a set of functions in one single composition: serving the purposes of the Christian praise but also
skilfully serving the purposes of teaching of the gospel to newly converts. The altarpieces, in the scenario of the quest
for evangelization of the Indian sub-continent, began to acquire different forms, different artistic grammars and most of
all, a spectacular inter-religiosity dialogue, for local long term generation artisans were now in the making of these altarpieces.
The altarpiece is in this perspective the representative of faith through art, the book in images. The symbols are replaced,
the forms are altered and the scales are enlarged. The (in) comprehension of the Christian symbols, the immersion into the
Christian religious culture and the absorbing of religious values that in last analysis would provide the desired conversion
would be given majestically without any adulteration in the quality of its making. It’s in this way that the economical and
opportunist use use of local workmanship provides to the indo-portuguese retable art an important contribution in the way
that coats itself of qualities that differ, for example, from the altarpieces in other territories of Portuguese conquests.
The local artisans are, for these reason highlighted: without even knowing this new religious language, but speaking fluently
the artistic language, they were responsible of bringing to light what were to become unique forms of art. . |
16. |
Through art with art, the strategies of conversion through native forms and symbols [See, Compare and Adapt], 2012 (Conferência). Nome do evento: 22nd European Conference on South Asian Studies, ECSAS 2012; Nome da Instituição: CRIA - Centre for Research in Anthropology; Cidade do evento: Lisboa / ISCTE-Lisbon University Institute. ISCTE-Lisbon University, 25th-28th July 2012, (P19) Visions of Portuguese India, Portuguese visions of India, 16th-18th centuries,
Location C301 Date and Start Time 27 Jul, 2012 at 14:00 Through art with art, the strategies of conversion through native
forms and symbols [See, Compare and Adapt] The arriving in India by the Portuguese was the result of an economic intent disguised
with the search of the long lost Christians. To maintain this strategy, after the conquest of the first territories along
the Indian coast in the beginning of the sixteenth century, India bound ships carried, alongside missionaries, reinóis, governors
and goods for trade, the first retables to furnish the newly built churches hoping to loyalty thru conversion. If at first,
retables, alongside its artisans, were imported, soon was realized that local artisans used to carve deities and temples for
many centuries could also embrace the carving of Our Ladies and retables. By making this choice, the missionaries were not
only eliminating a problem but also providing the necessary elements towards the creation of unique representations in art,
the resulting art forms of several praises combined with the Christian praise. The individuality of Indo-Portuguese retable
art begins when the potential of conversion thru art is understood by the missionaries, and, at the same time, the local craftsmanship
begins the introduction of non-liturgical representations, even though with the same devotional connotation. This bipolar
action gives way to the process of comparison and adaptation of imported artistic and religious values. |
17. |
Retábulos Indo-Portugueses: Três exemplares dos Territórios de Goa, Damão e Diu , 2011 (Encontro). Nome do evento: II Encontro Internacional de Jovens Investigadores em História Moderna ; Nome da Instituição: Museu D. Diogo de Sousa; Cidade do evento: Braga / Museu D. Diogo de Sousa. |
18. |
Returning to Goa Churches: viewing the retable art thru the eyes of the artist., 2011 (Conferência). Nome do evento: International Journal of Arts & Sciences (IJAS) Conference; Nome da Instituição: Central Connecticut State University; Cidade do evento: Praga / Anglo-American University. |
19. |
A talha goesa: inovação artística nos séculos XVII e XVIII, 2011 (Congresso). Nome do evento: Goa Passado e Presente; Nome da Instituição: CHAM; Cidade do evento: Lisboa / Universidade Católica Portuguesa. |
20. |
Arte Retabular Indo-Portuguesa: exemplos de miscigenação, 2011 (Simpósio). Nome do evento: Portugal e o Sueste Asiático: 500 anos; Nome da Instituição: CH/FLUL e NICPRI.UE; Cidade do evento: Lisboa / Faculdade letras da Universidade de Lisboa. Apresentação de Poster. |
21. |
The Goan uniqueness in retable art: how the local artisans shaped the religious art brought by the Portuguese., 2011 (Conferência). Nome do evento: AAS - ICAS Joint Conference (ICAS 7); Nome da Instituição: AAS, ICAS; Cidade do evento: Honolulu / Hawai'i Convention Center. The Goan uniqueness in retable art: how the local artisans shaped the religious art brought by the Portuguese.
Monica Reis, University of Algarve, Portugal
Abstract:
The undergoing research in retable art in India as unveiled its uniqueness as we placed our attention in the features that
allows us to identify the artisans and the workshops of this art made during the 17th and 18th century in India. It was from
that moment that it was possible to start identifying main and subsidiary influences in some of the details engraved in its
architecture, and place Goa in a spotlight position when compared with the other territories of the former Portuguese India
such as Daman, Diu, Bassein and Bombay. Those particular features in the retable art place Goa not only a spotlight position
but also reveals Goa as a art maker and innovator, either by the particular interpretation of the retable art brought from
Portugal or by the inclusion of artistic elements known for centuries in its inner culture.
Link to Abstract: http://www.asian-studies.org/absts/2011abst/abstract-paper.asp?Session_ID=547&year=2011&Category_ID=1&area=Interarea%2FBorder-Crossing&Meeting_ID=20. |
22. |
Retable art in India: its importance, the empathic apathy and the future. Cultural aspects concerning conservation, 2010 (Congresso). Nome do evento: II International Conference on Heritage and Sustainable Development; Nome da Instituição: Green Lines Institute; Cidade do evento: Évora / Teatro Garcia de Resende | Escola de Santa Clara. Abstract
Due to a combination of cultural factors and the lack of specific studies, retable art in India is slowly being neglected,
forgotten and distorted, leading to a situation in which it is vanishing day by day. Actions to prevent its total dilapidation
cannot be reduced to specific studies, which, ultimately, will only prevent the total dilapidation of its memory. Portuguese
India is long gone and, with it, its features in art are simply being buried along with the past generations. Politics are
a double-edged sword acting both for and against culture and art. What are the reasons for this loss of Indo-Portuguese retable
art? And will knowledge of these reasons help us establish a prevention plan to save retable art? Could India be a partner
to save miscegenized Indo-Portuguese Christian Art, an expression of two cultures? What is the future of Christian retable
art in Hindu India? This essay is a reflection on past and present history with a view to bring about the subject on modern
retable art conservation. |
23. |
Christian Religion, Portuguese Missionaries and Gujarati Artists: The Intercultural Relations in the Retable Art, 2010 (Conferência). Nome do evento: Cosmopolitan Connections: Encountering Gujaratis in Multiple Contexts; Nome da Instituição: GSA in collaboration with SOAS-UCL; Cidade do evento: Londres / University of London. Abstract
The 16th Portuguese vessels came to the Indian subcontinent looking for spices and along with it they brought a new religion,
one they considered long lost in that territory: the Christianism. In order to bring attention to the new religion it was
necessary to overcome the influence of the Hindu deities so they turned their attentions towards art: retable art – a bible
in pictures, the gospel in wood and gold, the Christian teachings in sculptures. After some short time embarking the retables
from Portugal, they started to give the work to the local craftsmen already accustomed to working with the wood for centuries.
The ensuing art was extraordinary as they were so different from the canonic values that made them unique. Some exemplars
are more close to the ones in Portugal and therefore from Italy but others are simply matchless.
The retable art from Daman, Diu and Goa in study at the moment is showing how this mix of cultures took place and how important
it was to make use of other symbols in order to capture the attention and understanding towards Christian religion. Therefore
the study of the symbolic dualism of the retable will provide information never attained and bring to light interpretations
never proposed before. The visual comparison between Christian and Hindu art gives the first step to an understanding that
will provide the sustentation for the lacking bibliography in this kind of study due to the absence of specific studies. Travelling
from image to image, the audience will be able to learn about the differences and/or similarities between two not so different
forms of art.
. |
24. |
Discurso de (Enceramento (Valedictorian Speech) por convite de Lotika Varadarajan, Pius Malekandathil e João Paulo Oliveira
e Costa., 2009 (Seminário). Nome do evento: XIV International Seminar on Indo-Portuguese History. India, the Portuguese and the Indian Ocean Societies: Exchanges and
Engagements. ; Nome da Instituição: JNU – Jawaharlal Nehru University; Centro de História de Além Mar; Fundação Calouste Gulbenkian; Fundação Oriente; Instituto
Camões - Instituto da Cooperação e da Língua; Indian National Science Academy.; Cidade do evento: New Delhi. |
25. |
The Indo-Portuguese Retables: From Portugal to India, the encounter in Art, 2009 (Congresso). Nome do evento: VI International Conference of Asia Scholars; Nome da Instituição: The Centre for Asian Regional Studies; Cidade do evento: Daejeon / Republica da Coreia. |
Outro tipo de participação Other kind of participation |
1. |
Goa cathedral former altarpiece: a Portuguese feature? Material and technical assessment to the work of Garcia Fernandes,
Portuguese painter from Lisbon workshop, 2017 (Conferência). Nome do evento: Technart 2017; Cidade do evento: Bilbau. Apresentação de Poster. |
2. |
I Simpósio de História da Arte, O Retábulo no espaço Iberoamericano: forma, função e iconografia, 2015 (Simpósio). Nome do evento: I Simpósio de História da Arte. O Retábulo no espaço Iberoamericano: forma, função e iconografia; Nome da Instituição: Instituto de História da Arte; Cidade do evento: Lisboa / Faculdade de Ciências Sociais e Humanas/UNL. |
3. |
III Encontro Luso-Brasileiro de Conservação e Restauro, 2015 (Encontro). Nome do evento: III Encontro Luso-Brasileiro de Conservação e Restauro; Nome da Instituição: Laboratório Hércules; Cidade do evento: Évora / Universidade de Évora. O ECR 2015 teve como objectivo a discussão das relações das políticas públicas na preservação do património cultural e a inserção
de novas tecnologias e de parâmetros científicos nas ações integradas de Conservação e Restauro, avaliar os processos de formação
nos níveis de graduação e pós-graduação e a função social do conservador-restaurador, trocar experiências entre profissionais
e instituições da área, projetando ações futuras, e estreitar as relações entre instituições de língua portuguesa, promovendo
um fórum de intercâmbio e discussões. |
4. |
O Retábulo de Évora e a Pintura Flamenga do Sul da Europa, 2011 (Congresso). Nome do evento: O Retábulo de Évora e a Pintura Flamenga do Sul da Europa; Nome da Instituição: Instituto dos Museus e da Conservação | Museu de Évora; Cidade do evento: Évora / MNAA | Museu de Évora | Sé Catedral de Évora | Fundação Eugéniuo de Almeida. |
5. |
WHPO, 2010 (Congresso). Nome do evento: WHPO - World Heritage Portuguese Origin; Nome da Instituição: ICOMOS | UNESCO | IGESPAR | Ministério da Cultura | Universidade Coimbra | Turismo Portugal | Outros; Cidade do evento: Coimbra / Universidade Coimbra. |
6. |
I Encontro de Gestores Culturais do Algarve, 2008 (Encontro). Nome do evento: I Encontro de Gestores Culturais do Algarve; Nome da Instituição: AGECAL; Cidade do evento: Faro / Universidade do Algarve. |
7. |
Matrizes da Arquitectura Cristã, 2008 (Conferência). Nome do evento: Matrizes da Arquitectura Cristã; Nome da Instituição: Universidade Católica Portuguesa - Escola das Artes; Cidade do evento: Lisboa / Lisboa. |
8. |
X Jornadas do Património do Algarve, 2008 (Conferência). Nome do evento: X Jornadas do Património do Algarve; Cidade do evento: Albufeira / Auditório Municipal de Albufeira. |
9. |
IV Encontro de Arqueologia do Algarve, 2006 (Encontro). Nome do evento: IV Encontro de Arqueologia do Algarve; Nome da Instituição: Camara Municipal de Silves; Cidade do evento: Silves / Silves. |
10. |
III Encontro de Arqueologia do Algarve, 2005 (Encontro). Nome do evento: III Encontro de Arqueologia do Algarve; Nome da Instituição: Camara Municipal de Silves; Cidade do evento: Silves / Silves. |
11. |
IV Congresso de Arqueologia Peninsular, 2004 (Congresso). Nome do evento: IV Congresso de Arqueologia Peninsular; Nome da Instituição: Universidade do Algarve; Cidade do evento: Faro / Campus de Gambelas. |
Indicadores de produção
(Production indicators)
Produção científica
Scientific production |
Produção técnica
Technical production |
Dados complementares
data |
Produção científica Scientific production |
24 |
Livros e capítulos Books and book chapters |
4 |
Livros publicados ou organizados Published or organized books |
1 |
Capítulos de livros publicados Published book chapters |
3 |
Artigos científicos em revistas Papers in periodics |
3 |
Com arbitragem científica With scientific refereeing |
3 |
Trabalhos em eventos Papers in conference proceedings |
4 |
Com arbitragem científica With scientific refereeing |
4 |
Textos em jornais ou revistas Texts in journals or magazines |
6 |
Jornais de notícias Newspapers |
6 |
Outros tipos de produção científica Other scientific production |
7 |
Produção técnica Technical production |
12 |
Software sem registo ou patente Software without patent or official record |
1 |
Outros tipos de produção técnica Other technical production |
11 |
Dados complementares (Additional data) |
62 |
Outros Trabalhos Other production |
4 |
Participação em Comissões de Avaliação Evaluation comissions participation |
2 |
Participação em Eventos Event participation |
56 |
Outras informações relevantes
Mónica Esteves Reis, Lisbon 1976 [EN] Integrated Researcher of CHAM – Centre for the Humanities (NOVA/FCSH).<br> Grant awarded
from Fundação Oriente, Portugal, with the project “Plan for the Preservation of the Historical and Artistic Heritage of the
Archdiocese of Goa”.<br> Member do ICOMOS Portugal – International Council of Monuments and Sites since 2016.<br> Ph.<br>D.<br>
in History and Heritage (2016), with specialization in Art History by the University of Algarve. Obtained a degree in
Cultural Heritage from the same university (2007). Organizes and teaches a sensitization workshop for conservation and
restoration in 2011, in India, Goa. This 55h Workshop was attended by experts from different backgrounds and governmental
institutions, in cooperation with Fundação Oriente, India, and the Archdiocese of Goa and Daman (CRCH2011). Co-author
of the books Retábulos no Estado de Goa (2016) and Retábulos da Província do Norte (in print). Researcher since 2015 in
the project “Thinking Goa – a peculiar Portuguese library” from the University of São Paulo, Brasil – Department of Classical
and Vernacular Languages, Faculty of Philosophy, Letters and Human Sciences. Researcher since 2016 in the project "De
artibus in auream Goa: preparing the image.<br> Transcontextualization in the golden age of Portuguese painting”, funded by
Calouste Gulbenkian Foundation.<br> Researcher since 2017 in the project “OLD GOA REVELATIONS: New insights and interpretations
on the Vice-Roys of “Estado da Índia” portrait Gallery, funded by Calouste Gulbenkian Foundation.<br> Organized several meetings
of international character and published in national and international scientific journals.
|
Visualizações do curriculum [
3628
]
|
Página gerada pela Plataforma de Curricula DeGóis promovida pela FCT e pelo Gávea/DSI/UM
em
26-04-2018
às
01:38:37
|
Plataforma de Curricula DeGóis: http://www.degois.pt | Icons by Axialis Team |
|