| 
               
                  | José Manuel Emiliano Bidarra de Almeida |  
                  |  | Data da última atualização
                        												»Last update
                        												:
                        												20/10/2018 |  
 
 Dados pessoais (Personal data)  
               
                  
                     | Nome completo Full name
 | José Manuel Emiliano Bidarra de Almeida |  
                     | Nome em citações bibliográficas Quoting name
 | Bidarra, José |  
                     | Categoria profissional Position
 | Professor Auxiliar |  
                     | Domínio científico de atuação Scientific domain
 | Humanidades-Artes. Ciências Sociais-Ciências da Comunicação.
 Engenharia e Tecnologia-Outras Engenharias e Tecnologias.
 
 |  
                  
                     | Sexo Gender
 | Masculino»Male |  
 
                  			Graus Académicos
                  			 (Academic Degrees) 
               
                  
                     | 1997-2001 | Doutoramento Phd
 |  
                     | Comunicação Educacional Multimédia. Universidade Aberta,
                        			Portugal.
 |  
                  
                     | 1994 | Mestrado Master degree
 |  
                     | Comunicação Educacional Multimédia
                        							(1 anos » years)
                        						. Universidade Aberta,
                        			Portugal.
 |  
                  
                     | 1991 | Licenciatura Licentiate degree
 |  
                     | Comunicação Audiovisual
                        							(4 anos » years)
                        						. University of South Africa,
                        			África do Sul.
 Instituição portuguesa que atribuiu reconhecimento/equivalência/registo » Portuguese Instituition providing acknowledgement/equivalence/registry
                        : Universidade Aberta.
 Com o tipo  » With the type:
                        						Reconhecimento » Acknowledgement.
 |  
 Vínculos profissionais
                  				 (Professional Positions) 
               
               
                  
                     | Set/2012-Actual | Professor Auxiliar |  
                  
                     | Set/2010-Ago/2012 | Professor Auxiliar |  
                  
                     | Nov/2001-Ago/2010 | Professor Auxiliar |  
                  
                     | University of Wisconsin - Madison |  
                  
                     | Jan/2009-Jun/2009 | Professor Auxiliar |  
                  
                     | Jan/1998-Out/2001 | Outra Situação |  
                  
                     | Mai/1989-Dez/1998 | Outra Situação |  
                  
                     | Jan/1985-Abr/1989 | Outra Situação |  
 Línguas (Languages) 
               
                  
                     | Compreende Understandig
 | Português (Bem), Inglês (Bem), Francês (Razoavelmente), Espanhol (Razoavelmente). |  
                     | Fala Speaking
 | Português (Bem), Inglês (Bem), Francês (Razoavelmente), Espanhol (Razoavelmente). |  
                     | Lê Reading
 | Português (Bem), Inglês (Bem), Francês (Razoavelmente), Espanhol (Razoavelmente). |  
                     | Escreve Writing
 | Português  (Bem), Inglês  (Bem), Francês (Razoavelmente), Espanhol (Pouco). |  
 Prémios e títulos (Awards Prizes, and Honours) 
               
                  
                     | 2014 | Best Paper Award da International Conference on Interactive Mobile Communication Technologies and Learning,
                        					IMCL. |  
                     | 2013 | Excellence in Research Journal Awards,
                        					IGI Global. |  
 Membro de Associações Profissionais/Científicas (Professional/Scientific Association membership) 
               
                  
                     | Jan/2013 - Mai/2015 | Artech-International, Membro fundador. |  
                     | Jan/2013 - Mai/2015 | MEDEA Awards, Membro. Consultor e revisor.
 |  
                     | Jan/2000 - Mai/2015 | International Forum of Educational Technology & Society (IFETS), Membro. |  
                     | Jan/2002 - Dez/2004 | Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), Membro. |  
                     | Jan/2001 - Dez/2003 | Virtual Organization Net (VoNet), Membro. |  
 
                  											Produção científica, técnica e artística/cultural
                  											 (Scientific, technical and artistical/cultural
                     													production) 
               
                  
                     | Livros publicados/organizados ou edições Published/organized books or Editions
 |  
                  
                     | 1. | Bidarra, José; Eça, Teresa; Tavares, Mirian; Leote, Rosangella; Pimentel, Lucia; Carvalho, Elizabeth; Figueiredo, Mauro.  2015. ARTECH 2015: Proceedings of the 7th International Conference on Digital Arts. ed. 1, ISBN: 978-989-99370-0-0. Óbidos, Portugal: Artech-International. |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 2. | Chambel, Teresa; Ariza, Alberto; Perin, Gavin; Tavares, Mirian; Bidarra, José; Figueiredo, Mauro; Marcos, Adérito; outros, Vários.  2012. ARTECH 2012 - 6th International Conference on Digital Arts. ed. 1, ISBN: 978-972-98464-7-2. Faro: Artech International. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 3. |  Pereira, Alda; Quintas-Mendes, António; Morgado, Lina; Amante, Lúcia; Bidarra, José.  2008. Universidade Aberta's pedagogical model for distance education: A university for the future. ed. 1, ISBN: 978-972-674-534-1. Lisboa: Universidade Aberta. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 4. |  Pereira, Alda; Quintas-Mendes, António; Morgado, Lina; Amante, Lúcia; Bidarra, José.  2007. Modelo Pedagógico Virtual da Universidade Aberta. ed. 1, ISBN: 978-972-674-493-1. Lisboa: Universidade Aberta. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 5. | Bidarra, José.  2001. Hiperespaços multimédia: Criar, mediatizar e explorar conteúdos para aprendizagem a distância . ed. 1. Lisboa: Universidade Aberta. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 6. | Bidarra, José.  1994. Aproximação a uma Metodologia de conceção de videogramas para o Ensino a Distância . ed. 1. Lisboa: Universidade Aberta. |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | Capítulos de livros publicados Published book chapters
 |  
                  
                     | 1. | Bidarra, José; Rodrigues, Patrícia.  2018. Transmedia Storytelling as a Framework for Effective Blended Learning Design.  In Transmedia Storytelling as a Framework for Effective Blended Learning Design, 31 - 33. . Holanda: EADTU. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 2. | Bidarra, José; Rusman, Ellen.  2017. Key Pedagogical and Technological Factors for Effective Blended Learning Design.  In Key Pedagogical and Technological Factors for Effective Blended Learning Design, 20 - 23. . Netherlands: EADTU. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 3. | Gomes, Cristina M. C; Figueiredo, Mauro J. G; Bidarra, José; Gomes, José D. C.  2016. Project Flappy Crab: An Edugame for Music Learning.  In Project Flappy Crab: An Edugame for Music Learning, 287 - 301. . Sem local: Springer. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 4. | Figueiredo, Mauro; Bidarra, José; Bostad, Rune.  2016. The Development of an eBook for Teaching and Learning Mathematics.  In The Development of an eBook for Teaching and Learning Mathematics, 49 - 56. . Sem local: Sem publicadora definida. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 5. | Bidarra, José.  2014. Narrativas Digitais.  In A Experiência da Diversidade na Aprendizagem no Ensino Superior (Div.Ed), 107 - 111. ISBN: 978-3-9503905-3-7. Linz - Áustria: Johannes Kepler Universität Linz. |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 6. | Bidarra, José; Rothschild, Meagan; Squire, Kurt; Figueiredo, Mauro.  2014. The AIDLET Model.  In Digital Arts and Entertainment, ed. Information Resources Management Association, 412 - 435. ISBN: 9781466661141. USA: IGI Global. 
 |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 7. |  Bidarra, José; Figueiredo, Mauro; Valadas, Sandra; Vilhena, Carla.  2012. O gamebook como modelo pedagógico: Investigação e desenvolvimento de um protótipo para iPad.  In O gamebook como modelo pedagógico: Investigação e desenvolvimento de um protótipo para iPad, 83 - 109. . Santo Tirso: DeFacto. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 8. | Rolo, Rui; Bidarra, José.  2011. Aplicações multimédia e jogos para música: Potencial e limitações em educação musical.  In TICs aplicadas para el aprendizaje de la ingeniería, 36 - 40. . Madrid: IEEE, Sociedad de Educación. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 9. |  Bidarra, José; Rothschild, Meagan; Squire, Kurt.  2011. Games and Simulations in Distance Learning: The AIDLET Model.  In Games and Simulations in Distance Learning: The AIDLET Model, 67 - 85. . 701 E. Chocolate Avenue, Hersh: Maria Manuela Cruz-Cunha, Vito. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 10. | Bidarra, José; Sousa, Ana M; Grazina, Filomena; Simões, Paula; Azevedo, Paulo.  2010. Personal Learning Environments no contexto virtual de um mestrado em Comunicação Educacional Multimédia.  In Personal Learning Environments no contexto virtual de um mestrado em Comunicac¸a~o Educacional Multime´dia, 67 - 73. . Madrid: IEEE, Sociedad de Educación. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 11. |  Bidarra, José.  2009. Aprendizagem multimédia interativa.  In Ensino Online e Aprendizagem Multimédia, 352 - 382. . Lisboa: Relógio d'Água Editores. |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 12. | Bidarra, José.  2008. e-Conteúdos e ambientes de aprendizagem.  In e-Conteúdos para e-formadores , 29 - 51. . Guimarães: TecMinho, Universidade do Minho. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 13. | Escudeiro, Paula; Bidarra, José.  2006. A new development model for educational software.  In ANAIS - Educação e Desenvolvimento 2006, 291 - 300. . Monte da Caparica: UIED, Faculdade de Ciências e Tecnologia, UNL. |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 14. | Escudeiro, Paula; Bidarra, José.  2006. Educational software engineering models.  In ANAIS - Educação e Desenvolvimento 2006, 275 - 288. . Monte da Caparica: UIED, Faculdade de Ciências e Tecnologia, UNL. |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 15. | Bidarra, José.  2005. A comunicação educacional multimédia na viragem do milénio.  In Des(a)fiando Discursos: Homenagem a M. E. Ricardo Marques, 33 - 51. . Lisboa: Universidade Aberta. |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 16. | Bidarra, José; Guimarães, Nuno; Kommers, Piet.  2004. Hypermedia complexity: Fractal hyperscapes and mind mapping.  In Cognitive support for learning: Imagining the unknown , 201 - 206. . Amesterdão: IOS Press. |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 17. | Bidarra, José.  2004. Hiperespaços e materiais para formação a distância.  In e-Learning para e-Formadores , 33 - 51. . Guimarães: TecMinho, Universidade do Minho. |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | Artigos em revistas com arbitragem científica Papers in periodics with scientific refereeing
 |  
                  
                     | 1. |  Bidarra, José; Rusman, Ellen.  2017. "Towards a pedagogical model for science education: bridging educational contexts through a blended learning approach", Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning 32, 1: 6 - 20. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 2. | Azevedo, Werther; Bidarra, José.  2017. "Blendwave: A sound design tool for audiovisual authors", ARTECH 2017, 1: 153 - 156. 
 |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 3. | Carvalho, Isabel C; Porto, Carla; Bidarra, José.  2017. "FeelOpo: Feel(ing) the beat of Oporto", ARTECH 2017, 1: 183 - 185. 
 |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 4. | Bidarra, José; Rodrigues, Patrícia.  2016. "Transmedia storytelling as an educational strategy: A prototype for learning English as a second language", International Journal of Creative Interfaces and Computer Graphics (IJCICG) 7, 2: 55 - 66. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 5. | Bidarra, José; Figueiredo, Mauro; Natálio, Carlos.  2015. "Interactive Design and Gamification of eBooks for Mobile and Contextual Learning", International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM) 9, 3: 24 - 32. 
 |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 6. | Figueiredo, Mauro; Bidarra, José.  2015. "The Development of a Gamebook for Education", Procedia Computer Science 67, 1: 322 - 331. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 7. | Escudeiro, Paula; Escudeiro, Nuno; Reis, Rosa; Lopes, Jorge; Norberto, Marcelo; Baltasar, Ana B; Barbosa, Maciel; Bidarra, José.  2015. "Virtual Sign – A Real Time Bidirectional Translator of Portuguese Sign Language", Procedia Computer Science 67, 1: 252 - 262. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 8. | Escudeiro, Paula; Escudeiro, Nuno; Reis, Rosa; Barbosa, Maciel; Bidarra, José; Gouveia, Bruno.  2014. "Automatic Sign Language Translator Model", Advanced Science Letters 20, 1: 531 - 533. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 9. | Rodrigues, Patrícia; Bidarra, José.  2014. "Transmedia Storytelling and the Creation of a Converging Space of Educational Practices", International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET) 9, 1: 42 - 48. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 10. | Carvalho, Isabel; Bidarra, José; Figueiredo, Mauro.  2014. "A deriva na análise do espaço urbano, na perspetiva da média-arte locativa", inVISIBILIDADES, 7: 23 - 29. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 11. | Rodrigues, Patrícia; Bidarra, José.  2014. "Ao encontro da geração net: delineando um projeto de aprendizagem transmédia", inVISIBILIDADES, 7: 30 - 43. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 12. | Bidarra, José; Araújo, João.  2013. "Personal Learning Environments (PLE) in a Distance Learning Course on Mathematics Applied to Business", European Journal of Open, Distance and E-Learning – EURODL 16(1), 1: 141 - 152. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 13. | Bidarra, José; Rothschild, Meagan; Squire, Kurt; Figueiredo, Mauro.  2013. "The AIDLET model: A framework for selecting games, simulations and augmented reality environments in mobile learning", International Journal of Web-Based Learning and Teaching Technologies (IJWLTT) 8, 4: 50 - 71. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 14. | Bidarra, José; Mason, Robin.  2013. "EL POTENCIAL DEL VIDEO EN LA EDUCACIÓN ABIERTA Y A DISTANCIA", RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia 1, 2: 101 - 115. 
 |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 15. | Bidarra, José; Martins, Olímpio.  2010. "Exploratory learning with Geodromo: An interactive cross-media experience", Journal of Research on Technology in Education  43, 2: 171 - 183. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 16. | Bidarra, J..  2010. "Emerging digital media, games and simulations: A challenge for Open and Distance Learning", Revista de Ciências da Computação, 4: x - x. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 17. | Bidarra, J.; Martins, O..  2009. "Crossing boundaries with geodromo: An interactive cross-media experience", IADIS International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age, CELDA 2009, 1: 26 - 32. |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 18. | Bidarra, J.; Escudeiro, P..  2008. "Quantitative Evaluation Framework (QEF)", Revista Iberica de STI, 1: 16 - 27. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 19. | Bidarra, J.; Martins, O..  2008. "O Geódromo e o Climatógrafo: Ambientes virtuais multimédia no ensino das ciências", Educação, Formação & Tecnologias (EFT) 1, 1: 137 - 141. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 20. | Cardoso, V.; Bidarra, J..  2007. "Open and Distance Learning: Does IT (still) matter?", European Journal of Open, Distance and E- Learning (EURODL), 03.2007: 23 - 37. |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 21. | Escudeiro, P.; Bidarra, J..  2006. "X-TEC: Techno-didactical extension for instruction/learning based on computer: A new development model for Educational Software", WEBIST 2006 - 2nd International Conference on Web Information Systems and Technologies, Proceedings SEBEG, EL/-: 325 - 331. |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 22. | Bidarra, J.; Dias, A..  2004. "Ecological strategies and knowledge mapping", Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 3038: 1025 - 1029. |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 23. | Bidarra, J.; Dias, A..  2003. "From cognitive landscapes to digital hyperscapes", International Review of Research in Open and Distance Learning (IRRODL) 4, 2: 1 - 14. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 24. | Litto, F.M.; Bidarra, J.; Dias, A..  2003. "Reviewer commentary: From cognitive landscapes to digital hyperscapes", International Review of Research in Open and Distance Learning 4, 2: 22 - 25. |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 25. | Guimarães, N.; Chambel, T.; Bidarra, J..  2000. "From cognitive maps to hypervideo: Supporting flexible and rich learner-centred environments", Interactive Multimedia Electronic Journal of Computer- Enhanced Learning (IMEJCEL), 02.2000: x - x. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 26. | Trindade, A. R; Carmo, H.; Bidarra, J..  2000. "Current developments and best practice in Open and Distance Learning", International Review of Research in Open and Distance Learning (IRRODL) 1, 1: 1 - 25. 
  |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 27. | Bidarra, J.; Mason, R..  1998. "The potential of video in Open and Distance Education", Revista Ibero-Americana de Educación a Distancia (RIED) 1, 2: 101 - 115. |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | Artigos em revistas sem arbitragem científica Papers in periodics without scientific refereeing
 |  
                  
                     | 1. | Oliva, Rodrigo; Bidarra, José; Araujo, Denize.  2017. "Video and storytelling in a digital world", Revista Comunicação e Sociedade 32, 1: 459 - 476. |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | 2. | Rodrigues, Patrícia; Bidarra, José.  2015. "Design of a Transmedia Project targeted to Language Learning", ARTECH 2015, 1: 53 - 59. |  
                     |  |  |  |  
                  
                     | Apresentação oral de trabalho Oral work presentation
 |  
                  
                     | 1. | Rodrigues, Patrícia; Bidarra, José. Towards a Transmedia Learning Approach in ESL Context,iLRN 2017,Coimbra, Portugal,2017 (Comunicação). |  
                  
                     | 2. | Bidarra, José; Coelho, José. Once Upon a Tip... A Story of MOOCs and Gamification,The open and flexible higher education conference 2017,Milton Keynes, UK,2017 (Comunicação). |  
                  
                     | 3. | Gomes, Cristina; Figueiredo, Mauro; Bidarra, José; Gomes, José. Realidade Aumentada e Gamificação: Desenvolvimento de aumentações num manual escolar de Educação Musical,3º Encontro sobre Jogos e Mobile Learning – EJML 2016,Coimbra,2016 (Comunicação). 
  |  
                  
                     | 4. | Escudeiro, Paula; Escudeiro, Nuno; Reis, Rosa; Rodrigues, Pedro; Lopes, Jorge; Norberto, Marcelo; Baltazar, Ana B; Barbosa, Maciel; Bidarra, José. Real Time Bidirectional Translator of Portuguese Sign Language,WEBIST 2015 - 11th International Conference on Web Information Systems and Technologies,2015 (Comunicação). 
 |  
                  
                     | 5. | Rodrigues, Patrícia; Bidarra, José. Design of a Transmedia Project targeted to Language Learning,7th International Conference on Digital Arts – ARTECH 2015,2015 (Comunicação). |  
                  
                     | 6. | Bidarra, José; Escudeiro, Paula; Escudeiro, Nuno; Reis, Rosa; Baltazar, Ana B; Rodrigues, Pedro; Lopes, Jorge; Norberto, Marcelo; Barbosa, Maciel. Game design and the gamification of content,EDULEARN15,Espanha,2015 (Comunicação). |  
                  
                     | 7. | Bidarra, José; Rusman, Ellen. A Pedagogical Model for Science Education through Blended Learning,EADTU 2015 - The open and flexible higher education conference,Alemanha,2015 (Comunicação). 
  |  
                  
                     | 8. | Gomes, Cristina; Figueiredo, Mauro; Bidarra, José; Gomes, José. Projeto “Flappy Crab”: um jogo educacional para o ensino da Música,7th International Conference on Digital Arts – ARTECH 2015,2015 (Comunicação). |  
                  
                     | 9. | Carvalho, Isabel; Bidarra, José; Figueiredo, Mauro. ComPassos com histórias: Narrativas digitais de Caminha,7th International Conference on Digital Arts – ARTECH 2015,2015 (Comunicação). 
  |  
                  
                     | 10. | Lima, Eduardo; Bidarra, José. A Produção e a Utilização de ebooks Interativos e Multimídia em EaD,CBIE 2015 - Congresso Brasileiro de Informática na Educação,Alagoas, Brasil,2015 (Comunicação). 
  |  
                  
                     | 11. | Escudeiro, Paula; Escudeiro, Nuno; Reis, Rosa; Baltasar, Ana B; Rodrigues, Pedro; Lopes, Jorge; Norberto, Marcelo; Barbosa, Maciel; Bidarra, José. A Kinect Game in the VirtualSign Project: Training and Learning with Gestures,7th International Conference on Digital Arts – ARTECH 2015,2015 (Comunicação). |  
                  
                     | 12. | Figueiredo, Mauro; Amado, Nélia; Bidarra, José; Carreira, Susana. A realidade aumentada na aprendizagem da matemática no ensino secundário,CIEMeLP 2015 - Conferência Internacional do Espaço Matemático em Língua Portuguesa,Portugal,2015 (Comunicação). 
  |  
                  
                     | 13. | Escudeiro, Paula; Escudeiro, Nuno; Reis, Rosa; Barbosa, Maciel; Bidarra, José; Baltazar, Ana B; Rodrigues, Pedro; Lopes, Jorge; Norberto, Marcelo. Serious Game on Sign Language,International Conference on Human Computer Interaction - Interacción '14,2014 (Comunicação). 
  |  
                  
                     | 14. | Escudeiro, Paula; Escudeiro, Nuno; Reis, Rosa; Barbosa, Maciel; Bidarra, José; Baltazar, Ana B; Rodrigues, Pedro; Lopes, Jorge; Norberto, Marcelo. Serious Game for Sign Language,International conference on Intelligent Systems, Data Mining and Information Technology - ICIDIT’2014,2014 (Comunicação). |  
                  
                     | 15. | Escudeiro, P.; Escudeiro, N.; Reis, R.; Barbosa, M.; Bidarra, J.; Baltazar, A. B; Rodrigues, P.; Lopes, J.. Using games to make the process of learning sign language enjoyable and interactive,International Conference on Teaching Assessment and Learning for Engineering – TALE 2014,2014 (Comunicação). 
  |  
                  
                     | 16. | Bidarra, José; Figueiredo, Mauro; Natálio, Carlos. Designing eBook Interaction for Mobile and Contextual Learning,International Conference on Interactive Mobile Communication Technologies and Learning – IMCL 2014,2014 (Comunicação). 
  |  
                  
                     | 17. | Natálio, Carlos; Bidarra, José. ebooks Multimédia: O próximo capítulo na divulgação cultural?,2º Encontro sobre Jogos e Mobile Learning – EJML 2014,2014 (Comunicação). |  
                  
                     | 18. | Gomes, Cristina; Gomes, José; Figueiredo, Mauro; Bidarra, José. A Realidade Aumentada, a gamification e os dispositivos móveis como estratégias de promoção da literacia digital: Projeto
                        “Livros com Voz”,2º Encontro sobre Jogos e Mobile Learning – EJML 2014,2014 (Comunicação). |  
                  
                     | 19. | Gomes, Cristina; Figueiredo, Mauro; Bidarra, José. Gamification in teaching music: Case study,International Conference on Education, Social and Technological  Sciences - EduRe'14,2014 (Comunicação). |  
                  
                     | 20. | Escudeiro, Paula; Escudeiro, Nuno; Reis, Rosa; Barbosa, Maciel; Bidarra, José; Baltazar, Ana B; Gouveia, B.. Virtual sign translator,International Conference on Computer, Networks and Communication Engineering (ICCNCE 2013),2013 (Comunicação). |  
                  
                     | 21. | Bidarra, José; Figueiredo, Mauro; Valadas, Sandra; Vilhena, Carla. O gamebook como modelo pedago´gico: Desenvolvimento de um livro interativo para a plataforma iPad,6th International Conference on Digital Arts – ARTECH 2012,2012 (Comunicação). |  
                  
                     | 22. | Simões, Paula; Bidarra, José. O Jogo 3rd World Farmer como promotor de competências em Geografia,Encontro sobre Jogos e Mobile Learning – EJML 2012,2012 (Comunicação). |  
                  
                     | 23. | Bidarra, José; Jesus, Saul. What is stress?: Desenvolvimento de um percurso exploratório desenhado em Arte Digital,6th International Conference on Digital Arts – ARTECH 2012,2012 (Comunicação). |  
                  
                     | 24. | Rolo, Rui; Bidarra, José. Jogos e aplicações multimédia em educação musical,VII Conferência Internacional em Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação - Challenges 2011,2011 (Comunicação). |  
                  
                     | 25. | Bidarra, José. Modelos pedagógicos para a aprendizagem online,1ª Conferência da Red Iberoamericana de Investigación dela Calidad de la Educación Superior (RIAICES),2011 (Comunicação). |  
                  
                     | 26. | Bidarra, José. Novos ambientes multimédia interativos,VII Conferência Internacional em Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação - Challenges 2011,2011 (Comunicação). |  
                  
                     | 27. | Bárbara Dias, H; Bidarra, José. Inovar a aprendizagem online do Português L2: Novos media digitais e o desenvolvimento de tarefas,Conferência TIC Línguas 2010,2010 (Comunicação). |  
                  
                     | 28. | Bidarra, José; Martins, Olímpio. Crossing boundaries with Geodromo: An interactive cross-media experience,CELDA 2009 - Cognition and Exploratory Learning in the Digital Age,2009 (Comunicação). |  
                  
                     | 29. | Escudeiro, Paula; Bidarra, José. Case study with X-TEC/QEF: Experimental results since 2000 until 2008,HICE - 7th International Conference on Education,2009 (Comunicação). |  
                  
                     | 30. | Bidarra, José. Novos hiperespaços para aprendizagem: Repensar a Educação a Distância,XIII Encontro Ibero-Americano de Educação Superior a Distância,2009 (Comunicação). |  
                  
                     | 31. | Escudeiro, Paula; Bidarra, José. Automatic cataloguing of Web resources on a personalized taxonomy,E-Learn 2008 - World Conference on E-learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education,2008 (Comunicação). |  
                  
                     | 32. | Escudeiro, Paula; Bidarra, José. Evaluating educational software,HICE - 6th International Conference on Education,2008 (Comunicação). |  
                  
                     | 33. | Escudeiro, Paula; Bidarra, José. Evaluating X-TEC model with QEF,EISTA 2008 - Education and Information Systems, Technologies and Applications,2008 (Comunicação). |  
                  
                     | 34. | Escudeiro, Paula; Bidarra, José. QEF experimental results,HICE - 6th International Conference on Education,2008 (Comunicação). |  
                  
                     | 35. | Escudeiro, Paula; Bidarra, José. X-TEC implementation of graduate programs,ECUMICT - European Conference on the Use of Modern Information and Communication Technologies,2008 (Comunicação). |  
                  
                     | 36. | Pereira, Alda; Quintas-Mendes, António; Morgado, Lina; Amante, Lúcia; Bidarra, José. A pedagogical model for online education at Universidade Aberta,EADTU 2007 - Annual Conference of the European Association of Distance Teaching Universities,2007 (Comunicação). |  
                  
                     | 37. | Bidarra, José; Cardoso, V.. The emergence of the exciting new Web 3.0 and the future of Open Educational Resources,EADTU 2007 - Annual Conference of the European Association of Distance Teaching Universities,2007 (Comunicação). |  
                  
                     | 38. | Dias, A.; Bidarra, José. Designing e-content: A challenge for Open Educational Resources,EADTU 2007 - Annual Conference of the European Association of Distance Teaching Universities,2007 (Comunicação). |  
                  
                     | 39. | Escudeiro, Paula; Bidarra, José. Quality assurance in educational software development,ED-MEDIA 2007 - World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications,2007 (Comunicação). |  
                  
                     | 40. | Escudeiro, Paula; Bidarra, José. X-TEC model and QEF model: A case study,E-Learn 2007 - World Conference on E-learning in Corporate, Government, Healthcare & Higher Education,2007 (Comunicação). |  
                  
                     | 41. | Escudeiro, Paula; Bidarra, José. Educational software engineering models,HICE 2007 – 5th Hawaii International Conference on Education,2007 (Comunicação). |  
                  
                     | 42. | Escudeiro, Paula; Bidarra, José. QEF: Evaluating educational software,IASTED 2007 – International Association os Science and technology for Development,2007 (Comunicação). |  
                  
                     | 43. | Escudeiro, Paula; Bidarra, José. Educational software engineering models: Evaluating educational software,EISTA 2007 - Education and Information Systems, Technologies and Applications,2007 (Comunicação). |  
                  
                     | 44. | Escudeiro, Paula; Bidarra, José. A new development model for educational software based on the computer,ECUMICT - European Conference on the Use of Modern Information and Communication Technologies,2006 (Comunicação). |  
                  
                     | 45. | Escudeiro, Paula; Bidarra, José. Quantitative evaluation framework for educational software,EISTA 2006 - Education and Information Systems, Technologies and Applications,2006 (Comunicação). |  
                  
                     | 46. | Escudeiro, Paula; Bidarra, José. X-TEC: Techno-Didactical Extension for instruction / learning based on the computer,SITE 2006 - Society for Information Technology & Teacher Education,2006 (Poster). |  
                  
                     | 47. | Escudeiro, Paula; Bidarra, José. A framework for educational software development evaluation,ICSTIE 2006 - International Conference on Science and Technology,2006 (Comunicação). |  
                  
                     | 48. | Escudeiro, Paula; Bidarra, José. X-TEC: Techno-Didactical Extension for instruction / learning based on the computer,HICE 2006 - 5Th Annual Hawaii Internacional Conference on Education,2006 (Comunicação). |  
                  
                     | 49. | Escudeiro, Paula; Bidarra, José. Quantitative evaluation framework of the X-TEC model,ICDE 2006 - 22nd World Conference on Distance Education,2006 (Comunicação). |  
                  
                     | 50. | Escudeiro, Paula; Bidarra, José. X-TEC: A new development model for educational software,WEBIST 2006 - International Conference on Web Information Systems and Technologies,2006 (Comunicação). |  
                  
                     | 51. | Bidarra, José; Dias, A.. Ecological strategies and knowledge mapping,Computational Science - ICCS 2004,2004 (Comunicação). |  
                  
                     | 52. | Bidarra, José. Learning with hypermedia at Universidade Aberta ,Conference on Open and Distance Learning Universities,2003 (Comunicação). |  
                  
                     | 53. | Bidarra, José. Multimedia hyperscapes: Towards ecological strategies,24ª Conferência Europeia do EUCEN - European Universities Continuing Education Network,2002 (Comunicação). |  
                  
                     | 54. | Bidarra, José; Guimarães, Nuno; Kommers, Piet. Handling hypermedia complexity: Fractal hyperscapes and mind mapping,CINTEC 2001 - Conferência Internacional sobre Novas Tecnologias,2001 (Comunicação). |  
                  
                     | 55. | Bidarra, José. The hyperscapes experience: Creating webs of knowledge,Distance Education for Lifelong Learning,2001 (Comunicação). |  
                  
                     | 56. | Bidarra, José. Hiperespaços e mapas cognitivos,CENTED 2000 - Viagens Virtuais,2000 (Comunicação). |  
                  
                     | 57. | Bidarra, José; Chambel, T.; Guimarães, N.. Enhancing learner - centred design of hypermedia artefacts through cognitive and affective indicators,ED-MEDIA 2000 - World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications,2000 (Comunicação). |  
                  
                     | 58. | Bidarra, José. A new challenge in Open and Distance Learning: The arrival of the “play generation”,ODL Networking for Quality Learning,2000 (Comunicação). |  
                  
                     | 59. | Bidarra, José; Guimarães, N.. A Case for learning sites with video bytes: The hyperscapes experience,Online Educa,1999 (Comunicação). |  
                  
                     | 60. | Chambel, T.; Bidarra, José; Guimarães, N.. Multimedia artefacts that help us learn: Perspectives of the UNIBASE project on distance learning,ACM Multimedia '98,1998 (Comunicação). |  
                  
                     | 61. | Bidarra, José. Multimedia and learning,Education for Media ,1997 (Comunicação). |  
 
 
 
                  											Indicadores de produção
                  											 (Production indicators) 
               
                  
                     | Produção científica Scientific production
 |  
                     | Produção técnica Technical production
 |  
 
                     
                        | Produção científica Scientific production
 | 52 |  
 
                     
                        | Livros e capítulos Books and book chapters
 | 23 |  
                     
                        | Livros publicados ou organizados Published or organized books
 | 6 |  
                     
                        | Capítulos de livros publicados Published book chapters
 | 17 |  
                     
                        | Artigos científicos em revistas Papers in periodics
 | 29 |  
                     
                        | Com arbitragem científica With scientific refereeing
 | 27 |  
                     
                        | Sem arbitragem científica Without scientific refereeing
 | 2 |  
 
                     
                        | Produção técnica Technical production
 | 61 |  
 
                     
                        | Outros tipos de produção técnica Other technical production
 | 61 |  Outras informações relevantes 
               
                  
                     | José Bidarra é doutorado em Ciências da Educação, especialidade de Comunicação Educacional, atualmente Professor Auxiliar
                        com Agregação da Universidade Aberta, onde leciona regularmente unidades curriculares nas áreas de Ensino a Distância, e-learning
                        e multimédia, As suas atividades de investigação estão centradas nas áreas do e-learning e da comunicação multimédia, tendo
                        a seu cargo a orientação de diversas teses de mestrado e de doutoramento. Colabora frequentemente em projetos transnacionais
                        e presta serviços pontuais de consultadoria e formação profissional junto de diversas organizações.
 
 |  
               
                  | Visualizações do curriculum [
                     												2824
                     												] |  
               
                  | Página gerada pela Plataforma de Curricula DeGóis promovida pela FCT e pelo Gávea/DSI/UM
                     											em
                     											23-03-2019
                     											às
                     											19:11:24 |  
                  | Plataforma de Curricula DeGóis: http://www.degois.pt | Icons by Axialis Team |  |