Teresa Paula Nico Rego Gonçalves
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Data da última atualização
»Last update
:
07/02/2019 |
Dados pessoais (Personal data)
Nome completo
Full name |
Teresa Paula Nico Rego Gonçalves |
Nome em citações bibliográficas
Quoting name |
Gonçalves, Teresa N. R. |
Domínio científico de atuação
Scientific domain |
Humanidades-Filosofia, Ética e Religião.
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Endereço profissional
Professional address |
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências e Tecnologia Unidade de Investigação Educação e Desenvolvimento Qta. da Torre Caparica 2829-516 Almada Portugal Telefone: (+351)21294839Extensão: 10418 Fax: (+351)21294859 Correio electrónico: tprg@fct.unl.pt |
Sexo
Gender |
Feminino»Female |
Graus Académicos
(Academic Degrees)
2004-2008 |
Doutoramento Phd |
Doutoramento em Educação e Sociedade
(4 anos » years)
.
Universidad de Sevilla,
Espanha. Instituição portuguesa que atribuiu reconhecimento/equivalência/registo » Portuguese Instituition providing acknowledgement/equivalence/registry
: Universidade Nova de Lisboa. Com o tipo » With the type:
Registo » Registry.
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2003-2004 |
Mestrado Master degree |
Diploma de Estudios Avanzados em Teoria e História da Educação
(1 anos » years)
.
Universidad de Sevilla,
Espanha.
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1996-1997 |
Mestrado Master degree |
Master in philosophy
(1 anos » years)
.
Katholieke Universiteit Leuven,
Bélgica.
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1991-1995 |
Licenciatura Licentiate degree |
Filosofia
(4 anos » years)
.
Universidade de Lisboa,
Portugal.
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Vínculos profissionais
(Professional Positions)
Universidade Nova de Lisboa |
Jul/2009-Jun/2014 |
Investigador Auxiliar |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Jan/2009-Jun/2009 |
Outra Situação |
Jan/2008-Dez/2008 |
Outra Situação |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Jan/2004-Dez/2007 |
Outra Situação |
Instituto Politécnico de Beja |
Jan/2002-Dez/2003 |
Assistente 2º triénio |
Instituto Politécnico de Beja |
Jan/1999-Jan/2002 |
Assistente 1º triénio |
Instituto Politécnico de Beja |
Out/1997-Jan/1999 |
Outra Situação |
Atividades de Investigação e Desenvolvimento (Research and Development activities)
Universidade Nova de Lisboa |
Atividades de Ensino (Teaching activities)
Universidade Nova de Lisboa |
Curso»Academic program: Programa de Doutoramento em Ciências da Educação (UNL-ISPA) Disciplinas lecionadas»Taught units:
- Administração e Liderança em Educação(Regente)
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Curso»Academic program: Programa de Doutoramento em Ciências da Educação (UNL-ISPA) Disciplinas lecionadas»Taught units:
- Formação e supervisão de professores(Docente)
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Curso»Academic program: Programa de Doutoramento em Ciências da Educação (UNL-ISPA) Disciplinas lecionadas»Taught units:
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Curso»Academic program: Programa de Doutoramento em Ciências da Educação (UNL-ISPA) Disciplinas lecionadas»Taught units:
- Educação Sociedade e Desenvolvimento(Docente)
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Curso»Academic program: Programa de Doutoramento em Ciências da Educação (UNL-ISPA) Disciplinas lecionadas»Taught units:
- Metodologias de Investigação(Docente)
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Curso»Academic program: Programa de Doutoramento em Ciências da Educação Disciplinas lecionadas»Taught units:
- Análise Social e Política da Educação(Docente)
|
Instituto Politécnico de Beja |
Disciplinas lecionadas»Taught units:
- Pedagogical Supervision [Teacher's training](Docente)
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Disciplinas lecionadas»Taught units:
- History of Education(Regente)
- General Pedagogy and Educational Theory(Regente)
- School organisation and management(Regente)
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Linhas de Investigação (Research fields)
1. |
Education, training and development |
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3. |
Continuous Professional Development |
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4. |
Education and Cognition |
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Projetos de Investigação (Research projects)
Participação como Investigador responsável Participation as responsible Researcher |
2010- Epistemologia das práticas profissionais dos professores-Teachers' epistemology of professional practices |
Referência do projeto»Project reference: EPPP. Parceiro(s)»Partners:
Universidad de Sevilla; Universidade Nova de Lisboa.
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2013-2015 Teorizando Espaços entre Arte e Educação-Theorising spaces between art and education |
Referência do projeto»Project reference: TEA. Parceiro(s)»Partners:
Fundação Calouste Gulbenkian; Universidade Nova de Lisboa. Financiador(es)»Funding:
Fundação Calouste Gulbenkian.
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2010-2011 INTERACT - Função Docente e Identidade: Conhecimento e Prática Profissional-Teaching function and identity: knowledge and professional practice |
Referência do projeto»Project reference: INTERACT.
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Participação como Investigador Participation as Researcher |
2009-2011 Percursos de Formação no Ensino Superior: Expectativas e Desenvolvimento de Competências dos Estudantes do 2º e 3º Ciclo-Training paths in higher education: expectations and competence development of 2nd and 3rd cycle students |
Referência do projeto»Project reference: EXPAND.
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2009-2010 Programa de supervisão, acompanhamento e avaliação da primeira aplicação do período probatório-Program of Supervision, Follow up and Evaluation of the Teachers´ Probation Year |
Referência do projeto»Project reference: PSAAPAPP. Parceiro(s)»Partners:
Ministério da Educação; Universidade de Aveiro. Financiador(es)»Funding:
Ministério da Educação.
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2008-2009 Formação de professores e função docente: natureza e construção do conhecimento profissional-Teacher education and teacher |
Referência do projeto»Project reference: SFRH/BPD/43689/2008. Financiador(es)»Funding:
Fundação para a Ciência e a Tecnologia.
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2008-2008 Maturidade pessoal, estilos de aprendizajem, autonomia e iniciativa pessoal de estudantes do ensino secundário-Personal maturity, learning styles, autonomy and personal initiative of students in secondary education |
Referência do projeto»Project reference: MPEA. Financiador(es)»Funding:
Junta de Andalucía.
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Participação como Doutorando Participation as Phd student |
2004-2007 Educação e cognição: um modelo de análise de programas de desenvolvimento cognitivo-Education and cognition: a model for the analysis of programs for teaching thinking |
Referência do projeto»Project reference: SFRH/BD/14159/2003. Parceiro(s)»Partners:
Fundação para a Ciência e a Tecnologia; Universidad de Sevilla. Financiador(es)»Funding:
Fundação para a Ciência e a Tecnologia.
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Línguas (Languages)
Compreende Understandig |
Inglês (Bem), Espanhol (Bem), Francês (Bem). |
Fala Speaking |
Inglês (Bem), Espanhol (Bem), Francês (Razoavelmente). |
Lê Reading |
Inglês (Bem), Espanhol (Bem), Francês (Bem). |
Escreve Writing |
Inglês (Bem), Espanhol (Bem), Francês (Razoavelmente). |
Prémios e títulos (Awards Prizes, and Honours)
2007 |
Best paper award for the contribution for interdisciplinary research,
CDRG - University of Nottingham.
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2003 |
PhD Fellowship,
Fundação Eugénio de Almeida.
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2004 |
PhD Fellowship,
Fundação para a Ciência e a Tecnologia.
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2009 |
Post-Doctoral Fellowship,
Fundação para a Ciência e a Tecnologia.
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Membro de Associações Profissionais/Científicas (Professional/Scientific Association membership)
Set/2009 - Actual |
Atelier 34 - MCX, Membro.
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Jan/2008 - Actual |
Grupo Pedagógico de la Persona, Membro.
Investigador.
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Out/2009 - Dez/2011 |
EAPRIL - European Association for Practionner Research on Improving Learnin, Membro.
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Produção científica, técnica e artística/cultural
(Scientific, technical and artistical/cultural
production)
Livros publicados/organizados ou edições Published/organized books or Editions |
1. |
Alves, Mariana G; Azevedo, Nair R; Gonçalves, Teresa N. R. 2013. Educational Theory Informing Educational Research. Scenarios And Lines of Flight. ed. 1. Monte da Caparica: UIED-FCT/UNL. |
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Capítulos de livros publicados Published book chapters |
1. |
Gonçalves, Teresa N. R; Azevedo, Nair R; Alves, Mariana G. 2013. Theorizing education: Introducing a conversation. In Educational theory informing educational research. Scenarios and lines of flight, 5 - 26. . Monte da Caparica: UIED-FCT/UNL. |
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2. |
Azevedo, Nair R; Gonçalves, Teresa N. R; Alves, Mariana G. 2013. Theorising Education and Educating Researchers: one experience at UIED/FCT/UNL . In Educational theory informing educational research. Scenarios and lines of flight, 32 - 53. . Monte da Caparica: UIED-FCT/UNL. |
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3. |
Gonçalves, Teresa N. R; Reis, Pedro; Mesquita, Luciana. 2011. Contributos da primeira implementação do período probatório para o desenvolvimento profissional dos professores portugueses.
[Contributions of the first implementation of the probation year for the professional development of Portuguese teachers]
. In Formação e profissão docente, ed. Célia Maria Guimarães, Pedro Guilherme Rocha dos Reis, Abdeljalil Akkari & Alberto Albuquerque Gomes, 167 - 186. ISBN: 978-85-86305-95-5. São Paulo, Brasil: Junqueira&Marin Editores. The recognition of induction as a key element in the professional development emerged in recent years from the increased awareness
of the need to support newly qualified teachers. As a result, several countries have developed programs to support teachers
in the beginning of their teaching career. In Portugal, a probationary year was made compulsory in 2009/10. This article presents
the perspective of the teachers in probation year participating in this first implementation, through the analysis of quantitative
and qualitative data collected at different moments of the process – in the beginning, during and at the end of the process.
The probation year contribution for professional development, the role of the mentors and the formation needs will be considered.
The comparison between the collected data will allow us to draw some considerations about the process and its impact on the
professional development of these teachers. . |
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4. |
Gonçalves, Teresa N. R. 2010. Investigar em educação: fundamentos e dimensões da investigação qualitativa [Researching in education: foundations and dimensions
of qualitative research]. In Investigar em educação. Desafios da construção de conhecimento e da formação de investigadores num campo multi-referenciado, ed. Mariana Gaio Alves, Nair Rios Azevedo, 39 - 62. ISBN: 978-989-691-015-0. Lisboa: UIED. The debate around the methodologies in educational research has been centered on the oppositions and hierarchies between the
different existing approaches concerning their 'scientificity'. Especially in what concerns the distinction between quantitative
and qualitative approaches. In this chapter we argue for the 'scientificity' of qualitative approaches in educational research
and analyse its fundaments and dimensions as well as its requirements and implications. . |
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5. |
Gonçalves, Teresa P. N. R. 2009. “Plastic Brains and Complex Systems: a trans-diciplinary approach to education and the cognitive sciences. In Exploring avenues to interdisciplinary research: from cross – to multi – to inter - disciplinarity, ed. Karanika-Murray & Wiesemes , 9 - 24. . Nottingham: Nottingham University Press. In this chapter I deal with the hypothesis of the emergence of a new learning science bringing together education, cognitive
neuroscience, psychology and philosophy. Using qualitative methods I present an analysis of a set of seven interviews with
experts in the above mentioned areas. They were asked about the need, nature, implications, difficulties and possibilities
for such a cooperation to succeed. Together, their different but complementary perspectives show us that we are only making
the first steps in a long process which can transform educational sciences, cognitive sciences and cross-disciplinary research
in general. This process may have important implications for educational practice, policy, school curriculum and organisation
and for academic research in the future. In order to clarify some of those implications I present an example of a trans-disciplinary
research organisation in this particular field. Moreover, by integrating the experts' perspectives with relevant research,
I suggest that the success of such cooperation, in this particular field, implies a shift from inter to trans-disciplinarity,
understood as the need to bridge and fuse different scientific procedures, methods and findings into a new comprehensive discipline,
which also requires new methodologies and new research organisation. |
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Artigos em revistas com arbitragem científica Papers in periodics with scientific refereeing |
1. |
Gonçalves, Teresa N; Rios Azevedo, N; Alves, Mariana G. 2013. "Teachers’ beliefs about teaching and learning: an exploratory study", Educational Research eJournal 2, 1: 54 - 70. Within the context of globalisation, the diversification of learning contexts and the implementation of national and transnational
policy measures concerning teacher education, teaching competences and lifelong learning, teacher identity has emerged as
being problematic and paradoxical. Drawing on recent research concerning teachers’ professional identity, reflexivity, and
cultural narratives of teaching and learning, we present an exploratory study of Portuguese teachers’ beliefs concerning teaching
and learning, as part of their professional knowledge. Contradictions and ambiguities were detected in the teachers’ perspectives.
They are analysed and discussed in order to highlight their implications and possibilities for further research on teachers
and teaching.
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2. |
Gonçalves, Teresa N. R; Gomes, Elisabete X; Alves, Mariana G; Azevedo, Nair R. 2012. "Theory and Texts of Educational Policy: Possibilities and Constraints", Studies in Philosophy and Education 31, 3: 275 - 288. In our paper we aim at reflecting upon the extent to which educational theory may be used as a framework in the analysis of
policy documents. As policy texts are ‘heteroglossic in character’ (Lingard and Ozga, in The Routledge Falmer reader in education
policy and politics, Routledge, London and New York, 2007, p. 2) and create “circumstances in which the range of options available
in deciding what to do are narrowed or changed” (Ball in, Education policy and social class: The selected works of Stephen
J Ball, Routledge, London and New York, 2006, p. 46), they need to be theoretically tackled in their underlying assumptions
and implications. This proposal draws on an analysis of two sets of documents of the European Union: texts produced between
2000 and 2006, underlying the European Union programmes; and texts produced by a working group focusing on the key competences
of Lifelong Learning (2003–2006). Initially, the framework for the analysis of different documents was grounded on the existing
research in the field of educational policy. Now we attempt a secondary analysis of the collected data by transposing the
borders of this particular and highly prolific field. We argue that what is outside the texts may reshape what is inside the
texts. Educational theory allows us to define some conceptual tools in order to question the documents as political apparatus
which open and constrain possibilities. Therefore, we will use educational theory as an arena where different matters, perspectives
and possibilities may be explored and assembled. We have engaged in a conversation with both the data and some theoretical
approaches. Central to this conversation are the concepts of “ignorant schoolmaster” (Rancière, in The ignorant schoolmaster
five lessons in intellectual emancipation, Stanford University Press, Stanford, 1991), “learning contexts” (Edwards, in Rethinking
contexts for learning and teaching, Routledge, Oxon and New York, 2009a, b), and “experience” (Larrosa, i.
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3. |
Alves, M. G; Azevedo, N. R; Goncalves, T. N. R. 2012. "Educational Research and Doctoral Dissertations: A Review Within a Research Community", Qualitative Inquiry 18, 7: 626 - 637. This article presents some results arising from the meta-analysis of the educational research that has been developed at Universidade
Nova de Lisboa (Portugal). The intention was to understand the status of the educational research produced, the main thematic
trends studied, affiliated scientific domains, conceptual frames mobilized, and methodological approaches used. The PhD theses
that have been submitted for the doctoral degree in Educational Sciences were analyzed and for each one we searched for the
research questions and/or research objectives pursued, the methodology of research developed, the entities examined (e.g.,
individuals, institutions, or organizations), the main theoretical perspectives assumed and the disciplinary, multidisciplinary,
or transdisciplinary approach embraced. This enquiry revealed the predominance of qualitative approaches to research in education.
Discovering what was done was a gateway to think about educational researchers training and to highlight some issues related
to doctoral programs design, pedagogy, and teaching practices.
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4. |
Gonçalves, Teresa N. R. 2012. "Ciências da Educação e Ciências Cognitivas. Contributos para uma abordagem transdisciplinar", Revista Portuguesa de Educação 25, 1: 217 - 239. The development of scientific research in the field of cognitive sciences contributed to a newer and more complex perspective
about the human subject, learning and cognition. The nature of the educational phenomenon and its fast transformations, point
out for the need to incorporate a theory of change allowing to deal with the multiple questions and problems in the field
of education. Considering complexity theory as an emergent paradigm in the field of natural sciences as well as in social
sciences, some arguments for the cooperation between educational sciences and cognitive sciences will be presented, clarifying
its need and implications, as well as the possibilities that it will represent to educational research and action. |
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5. |
Gonçalves, Teresa N. R. 2012. "El sujeto neuronal: aportaciones para una pedagogía de la posibilidad", Teoría de la educación. Educación y cultura en la sociedad de la información 13, 2: 273 - 298. Research on brain functioning and development is contributing for the emergence of new understandings of cognition and learning.
The understanding of the neural mechanisms determining cognition and learning and underlying consciousness formation, the
relation between cognition and emotions, genetic and environment, have important implications for education (OECD, 2002, 2007;
Gonçalves, 2009). This emergent body of knowledge refers to a new perspective about the human subject which may allow us to
surpass old dichotomies: reason/emotions; nature/nurture; body/mind; genetics/environment. The subject is bio-psycho-social,
he is a bio-anthropological construction: he is bimodal (Asensio, García Carrasco, Núñez Cubero, 2006; García Carrasco, 2007)
or multimodal (Smith, 2005), Sapiens and Demens (Morin, 1999). As stated by Nunes (2002), he is what is in between.
In this paper I will analyse the implications of emergent theories in educational neurosciences for the understanding of the
subject of education. The human subject will be characterized considering: his plasticity, his multidimensionality and his
narrative capacity. I will analyse the educational implications of this perspective within the framework of a pedagogy of
possibility (Gonçalves, 2008), supported in a complexity theory approach.
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6. |
Alves, Mariana G; Neves, Claudia; Azevedo, Nair R; Gonçalves, Teresa N. R. 2012. "Reconstructing Higher Education? The Case of Master’s and PhD Programmes in Education in a Portuguese Institution", European Educational Research Journal 11, 4: 520 - 533. Whether and to what extent we are in the process of reconstructing higher education
following the Bologna Process orientation is the issue underpinning this article. To address this issue,
the authors consider data from an exploratory survey conducted in a Portuguese university, focusing
on the field of education. They take into account the contents of the educational policies at supranational
level in Europe and at national level in Portugal. In addition, they draw upon the conceptual
debate about policy and politics. They acknowledge changes taking place in the organisational
structure of the academic programmes, as well as in the students’ perceptions. Additionally, critical
issues concerning the organisation and implementation of these programmes allow them to identify
challenges for universities and issues that need deeper inquiry and continuous monitoring.
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7. |
Gonçalves, Teresa N. R; Campos, Joana. 2012. "Análise de registros escritos no âmbito de um processo supervisivo", Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação 20, 76: 503 - 524. This paper aims at contributing for the discussions around the processes of supervision and professional knowledge, through
the analysis of posters produced by the teachers involved in the first edition of the Teachers’ Probation Period in Portugal.
We took as a reference for our analysis the aims of the training program: the relevance of the supervision process; the centrality
of reflection and the relation to professional knowledge and development. In the discussion of the findings we highlight:
the importance attributed to the supervision
process, stressing the relevance of the relational dimension within this process. The findings related to the centrality of
reflexivity within the process are less expressive. Concerning professional knowledge we highlight the predominant use of
the following dimensions: knowledge about content, curriculum, didactics, pedagogical and reflexive. Scientific knowledge
is the least used.
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8. |
Reis, Pedro R.; Gonçalves, Teresa N. R; Mesquita, Luciana. 2012. "A avaliação do período probatório de professores em Portugal: perspectivas de professores, mentores e gestores", Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação 20, 76: 525 - 546. During the school year of 2009-10, take place the first edition of the Teachers' Probation Period. Portugal. The paper presents
the evaluation of this process made by the participants teachers, mentors and school directors. The quantitative and qualitative
data were collected using online questionnaires, addressed to the different agents, and underwent content analysis.
Despite some initial resistance from teachers, it seems that all the agents recognize significant impacts of the probation
period on teachers' professional development and schools' organizational development, namely in the strengthening of collaborative
work between the different levels of school management and the construction of knowledge in the areas of teaching and teachers'
evaluation.
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9. |
Gonçalves, Teresa N. R. 2010. "Promoção de habilidades cognitivas e educação: um modelo de análise de programas de desenvolvimento cognitivo [Promotion of
cognitive skills and education: a model for the analysis of programs for teaching thinking]", Revista Brasileira de Educação 15, 45: 564 - 579. In the educative environment, the promotion of cognitive development has materialized in distinct proposals of intervention
known as programmes for "teaching how to think" or cognitive development programmes (CDP). Taking as a starting point the
establishment of the need for a critical approach to the conceptual framing and design of such programmes, the article presents
a model of analysis that starts by questioning the theoretical models that are at the base of the CDPs. It proposes as theoretical
frameworks of the analysis undertaken, the theories of development and of cognition emerging from the cognitive neurosciences
and from evolutionary biology, integrated in the paradigm of complexity and based on this, elaborates a model of analysis
applied to a set of selected programmes. The proposed model can contribute to a rethinking of the existing programmes and
to proposing new forms of intervention in this particular field.
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10. |
Gonçalves, Teresa N. R. 2009. "Educação e Cognição: Um modelo de análise de programas de desenvolvimento cognitivo [Education and Cognition. An analysis
model of programs for teaching thinking]", Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria 21, 2: 242 - 246. En este artículo se presenta una propuesta de modelo de analisis de Programas de Desarrollo Cognitivo (PDC), que toma como
referencia el paradigma de la complejidad (Morin, 1992) contextualizado en el ambito de la teoria de los sistemas dinamicos
y basado en los constructos sujeto multidimensional y plasticidad neuronal . |
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11. |
Gonçalves, Teresa P. N. R; Guerrero, Antonio B. 2008. "Identidade narrativa e plasticidade neuronal. Algumas propostas pedagógicas [Narrative identity and neural plasticity. Some
pedagogical proposals]", Revista Portuguesa de Pedagogia 42, 1: 27 - 43. The resources of the information society, together with the new knowledge about human development and brain functioning, offer
a new overview on identity formation processes. Moreover, they open new possibilities concerning the subject's auto-formation
and auto-determination. Narrative identity and neuronal plasticity appeal to an anthropology of complexity, which must take
into account the risks, uncertainty and incomplete rationality conditions through which identity is configured, as well as
the new possibilities of personal fulfilment they represent. Following this new perspective, we present some pedagogical proposals
that we think may contribute to the accomplishment of narrative and plasticity promises. |
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12. |
Guerrero, Antonio B. 2006. "Nuevo enfoque pedagógico a partir de la plasticidad y de la narratividad. [A new pedagogical approach from plasticity and
narrativity]. ", Bordón. Revista de Pedagogía. 58, 2: 155 - 167. The new biological and human development knowledge offer the person the opportunity to tackle his own transformation, by denying
the deterministic conception of the genetic and biological factors, and by affirming that the brain, as an active organ, able
to be altered internally and permeable to the will of the subject, is modified by certain situations and in relation to them.
This anthropologic plasticity conveys the idea of a subject capable of bringing together his/her multiple dimensions in the
construction of the narrative identity, which is given in conditions of risk, of uncertainty and of incomplete rationality.
As a result, we propose a new pedagogical approach, from the assumption of a pedagogical anthropology of the complexity, which
will try to contribute to the accomplishment of the promises of plasticity and the narrative approach, giving the person the
resources to tackle the possible self-determination. |
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13. |
Gonçalves, Teresa P. N. R. 2006. " Globalisation et cognition. Questions et défis à partir du paradigme emergent de la société cognitive.[Globalization and
Cognition. Questions and Challenges from the emergent paradigm of cognitive society]", Diotime : Revue Internationele de Didactique de la Philosophie, 29: 10 - 18. La globalisation entraîne un ensemble de défis sur le plan de l'éducation, dont une partie sera analysée en suivant quelques
auteurs. Ceux-ci, même s'ils sont de différentes origines, partagent entre eux un regard critique sur la société cognitive,
en repensant le rôle de l'éducation dans le cadre d'un discours de la résistance et de l'émancipation. Dans ces discours,
nous chercherons les apports possibles nous permettant de repenser le rôle des approches métacognitives en éducation et celui
des programmes de développement cognitif, plus spécifiquement la Philosophie pour Enfants. |
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Trabalhos completos/resumidos em eventos com arbitragem científica Papers in conference proceedings with scientific refereeing |
1. |
Gomes, Elisabete X; Gonçalves, Teresa N. R. 2013. "In Search Of Education: Work, Workers, Communities", Trabalho apresentado em ECER 2013, In ECER 2013 Program, Istambul. |
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2. |
Gonçalves, Teresa N. R; Gomes, Elisabete M. X. V. 2013. "Theorizing The Work Of Education", Trabalho apresentado em ECER 2013, In ECER 2013 Program, Istambul. |
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3. |
Gonçalves, Teresa N. R; Gomes, Elisabete M. X. V. 2012. "Challenging the concept of continuous professional development", Trabalho apresentado em The Second International Theorising Education Conference: The Future of Theory in Education: Traditions, Trends, Trajectories, In The Second International Theorising Education Conference: The Future of Theory in Education: Traditions, Trends, Trajectories, Stirling, UK. |
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4. |
Gonçalves, Teresa N. R; Gomes, Elisabete X. 2012. "Subjectification and the (Im)possibility of Teachers’ ‘Professional Identity’ and ‘Developmen", Trabalho apresentado em ECER 2012, In ECER 2012 - program, Cádiz. |
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5. |
Matos, Ana; Gonçalves, Teresa N. R. 2012. "Institucional Supervision: Contributions for Teachers’ Professional Development", Trabalho apresentado em ECER 2012, In ECER 2012 - program, Cádiz. |
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6. |
Alves, Mariana G; Azevedo, Nair R; Gonçalves, Teresa N. R. 2012. "Teorizando a educação - uma abordagem na formação de investigadores", Trabalho apresentado em VII Congresso Iberoamericano de Docência Universitária, In VII Congresso Iberoamericano de Docência Universitária: Ensino Superior – Inovação e Qualidade na Docência, Porto. |
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7. |
Gonçalves, Teresa N. R. 2011. "El sujeto Neuronal aportaciones para una pedagogia de la posibilidad", Trabalho apresentado em XII Congreso Internacional de Teoría de la Educación, In XII Congreso Internacional de Teoría de la Educación, Barcelona. |
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8. |
Gonçalves, Teresa P. N. R; Azevedo, Nair R; Alves, Mariana G. 2011. "Teachers' epistemological perspectives on teaching and learning: an exploratory study", Trabalho apresentado em 15th Biennal ISATT Conference - Back to the future: legacies, continuities and changes in educational policy, practice and
research, In 15th Biennal of the international study association on teachers and teaching - program and book of abstracts, Braga. |
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9. |
Gonçalves, Teresa P. N. R; Azevedo, Nair R; Alves, Mariana G. 2011. "Configuring teachers' identity - training paths and scientific activity", Trabalho apresentado em ECER 2011 Berlin, In ECER 2011 Berlin - Proceedings, Berlin. |
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10. |
Gomes, Elisabete M. X. V; Gonçalves, Teresa P. N. R. 2011. "Professional diversity and emergence: an in-service training strategy for education professionals", Trabalho apresentado em ECER 2011 - Berlin, In ECER 2011 - Berlin, Berlin. |
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11. |
Gonçalves, Teresa P. N. R; Figueiredo, Maria; Campos, Joana; Leite, Teresa. 2011. "Supervision and teachers' professional development: the first implementation of a probation period in Portugal", Trabalho apresentado em ECER 2011 - Berlin, In ECER 2011 - Berlin, Berlin. |
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12. |
Gonçalves, Teresa N. R; Alves, Mariana G; Azevedo, Nair R; Neves, Claudia. 2011. " O espaço europeu de ensino superior: dinâmicas globais e reconstruções nacionais no caso português", Trabalho apresentado em XI Congresso Luso Afro Brasileiro de Ciências Sociais, , In Actas do XI Congresso Luso Afro Brasileiro de Ciências Sociais - Diversidades e (Des)Igualdades, São Salvador da Bahia. |
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13. |
Gonçalves, Teresa N. R; Gomes, Elisabete M. X. V; Alves, Mariana G; Azevedo, Nair R; Neves, Claudia. 2010. "Theory and texts of educational policy: possibilities and constraints.", Trabalho apresentado em 1st LET - International Theorising Education Conference, In 1st International Theorising Education Conference, Stirling. |
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14. |
Alves, Mariana G; Azevedo, Nair R; Gonçalves, Teresa N. R. 2010. "Education and Educational Research – a view emerging from the meta-analysis of a research community", Trabalho apresentado em LET - 1st Theorising education Conference, In LET - 1st Theorising education Conference, Stirling. |
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15. |
Gonçalves, Teresa P. N. R; Reis, Pedro. 2010. "The professional development of newly qualified teachers: outcomes from the first implementation of the probation period in
Portugal", Trabalho apresentado em EAPRIL 2010 - Challenges in professional learning across the disciplines, In EAPRIL 2010 - Challenges in professional learning across the disciplines, Lisboa. |
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16. |
Gonçalves, Teresa P. N. R; Alves, Mariana G; Azevedo, Nair R. 2009. "Reconstructing higher education studies? A multilevel approach to European policies, instituions and students", Trabalho apresentado em SRHE annual conference 2009, In Proceedings of the SRHE annual conference 2009, Wales. |
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17. |
Gonçalves, Teresa P. N. R; Alves, Mariana G; Campos, Joana; Azevedo, Nair R; Roldão, Maria C. 2009. "Teachers' identity, role, knowledge and professional practice: an inquiry to the portuguese case", Trabalho apresentado em EAPRIL conference 2009, In Proceedings of the EAPRIL conference 2009, Trier. |
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18. |
Gonçalves, Teresa P. N. R; Guerrero, Antonio B; Gutiérrez, Antonio C. 2009. "The construction of personal autonomy. A study with spanish students of secondary education", Trabalho apresentado em ECER 2009 - European Conference on Educational Research, In ECER 2009 - Book of abstracts, Viena. |
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19. |
Gonçalves, Teresa P. N. R. 2008. "Education and Cognitive Neuroscience: A systemic approach to cognition and learning", Trabalho apresentado em 7th International Congress of the Systems Science European Union “Systemic Complexity for Human Development in the 21st Century, In Proceedingd of the 7th International Congress of the Systems Science European Union , Lisboa. |
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20. |
Gonçalves, Teresa P. N. R. 2005. "The plastic brain and other metaphors: education and the cognitive sciences", Trabalho apresentado em International Conference on Education, In Proceedings of the International Conference , Singapura. |
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Trabalhos completos/resumidos em eventos sem arbitragem científica Papers in conference proceedings without scientific refereeing |
1. |
Gonçalves, Teresa P. N. R; Alves, Mariana G; Azevedo, Nair R. 2009. "Educação, formação e desenvolvimento. Reinventar o pensamento educativo? [Education, training and development. Reinventing
educational thinking?]. ", Trabalho apresentado em Fórum de Investigação em Ciências da Educação, In Fórum de investigação em ciências da educação - livro de resumos, Lisboa. |
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2. |
Gonçalves, Teresa P. N. R. 2007. "La integración de la afectividad y la cognición en el desarrollo personal: algunas aportaciones de las neurociencias cognitivas
[The integration of emotion and cognition in personal development: some contributions from cognitive neurosciences]", Trabalho apresentado em IV Jornadas Pedagógicas de la Persona, In Actas de las IV Jornadas Pedagógicas de la Persona, Sevilha. |
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3. |
Gonçalves, Teresa P. N. R; Santo, Adelaide E. 2001. "Gestão Flexível do currículo e formação de professores [Flexible curriculum management and teachers’ education]", Trabalho apresentado em VI Jornadas Pedagógicas, In Actas das VI Jornadas Pedagógicas, Beja. |
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Outra produção científica Other scientific production |
1. |
Gonçalves, Teresa N. R. 2011. "Indução e Desenvolvimento Profissional – Conhecimento dos processos cognitivos dos alunos e saber docente", 54 pp.. Aveiro: Universidade de Aveiro. |
2. |
Campos, Joana; Gonçalves, Teresa N. R. 2010. "Situações de Formação - Relatos de práticas de supervisão e avaliação", 45 pp.. Aveiro: Universidade de Aveiro. |
3. |
Gonçalves, Teresa P. N. R; Gomes, Elisabete M. X. V. 2002. "A escola emoldurada". Évora: Delegação Regional de Cultura do Alentejo. Catálogo do Museu da Escola (Brinches). |
Apresentação oral de trabalho Oral work presentation |
1. |
Alves, Mariana G; Azevedo, Nair R; Gonçalves, Teresa N. R. Teorizando a educação - uma abordagem na formação de investigadores,VII Congresso Iberoamericano de Docência Universitária,Porto,2012 (Comunicação). |
2. |
Gonçalves, Teresa P. N. R. Educação e cognição. Contributos para uma abordagem transdisciplinar,X Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação,Bragança,2009 (Comunicação). |
3. |
Gonçalves, Teresa P. N. R. Educação e cognição. Um modelo de análise de programas de desenvolvimento cognitivo ,VII Congresso Brasileiro de Psicologia do desenvolvimento,Rio de Janeiro,2009 (Comunicação). |
4. |
Gonçalves, Teresa P. N. R. Education and cognition. Thinking about teaching thinking,13th Biennal EARLI 2009 conference,Amsterdão,2009 (Outra). |
5. |
Gonçalves, Teresa P. N. R; Guerrero, Antonio B. Reconceptualización del aprendizaje en la sociedad de la información,Conferência Educando o Cidadão Global,Lisboa,2008 (Comunicação). |
6. |
Gonçalves, Teresa P. N. R. Moving from inter to trans-disciplinarity: pathways between education and the cognitive sciences,CDRG Conference,Nottingham,2007 (Comunicação). |
7. |
Gonçalves, Teresa P. N. R. Globalización y cognición: cuestiones y retos a partir del paradigma emergente de la sociedad cognitiva ,VI Conference of the North-American Association for the Community of Enquiry,San Cristóbal de las Casas,2004 (Comunicação). |
8. |
Gonçalves, Teresa P. N. R. As ferramentas do pensar ao serviço das aprendizagens escolares,Seminário de Gestão Flexível do Currículo: caminhos e perspectivas,Beja,2003 (Outra). |
9. |
Gonçalves, Teresa P. N. R. Percursos da arte contemporânea. Contributos para uma pedagogia do desejo,Encontro de Professores de Educação Musical,Beja,2000 (Comunicação). |
Curso de curta duração lecionado Taught short course |
1. |
Gonçalves, Teresa N. R; Alves, Mariana G; Azevedo, Nair R. Autoavaliação das escolas: da visão burocrática à construção participada, 2013 (Aperfeiçoamento), promovido por Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Nova de Lisboa. Duração: 56 horas. Local: Monte da Caparica, Cidade: Lisboa, Tipo de participação: Docente. |
2. |
Gonçalves, Teresa N. R; Reis, Pedro. Período Probatório e Desenvolvimento Profissional Docente, 2010 (Aperfeiçoamento), promovido por Universidade de Aveiro. Duração: 25 horas., Tipo de participação: Docente. |
Organização de evento Event organization |
1. |
Gonçalves, Teresa N. R; Alves, Mariana G; Azevedo, Nair R. Good education in an age of measurement: Moving beyond the global consensus,2011 (Conferência / Organização). |
2. |
Gonçalves, Teresa N. R; Azevedo, Nair R; Alves, Mariana G. Doctoral Workshop by Professor Gert Biesta, Stirling University,2011 (Oficina / Organização). |
3. |
Gonçalves, Teresa P. N. R. EAPRIL 2010 Conference “Challenges in professional learning across the disciplines”.,2010 (Conferência / Organização). |
4. |
Gonçalves, Teresa P. N. R. Período Probatório e Desenvolvimento Profissional e Organizacional: O papel das lideranças,2010 (Seminário / Organização). |
5. |
Gonçalves, Teresa P. N. R; Campos, Joana; Roldão, Maria C; Reis, Pedro; Costa, Nilza; Mesquita, Luciana. Período Probatório e Desenvolvimento Profissional Docente,2010 (Conferência / Organização). |
6. |
Gonçalves, Teresa P. N. R. La Teoría de la Educación en el Contexto Actual. El pensamiento sobre la Educación en un orden postradiciona,2010 (Seminário / Organização). |
7. |
Gonçalves, Teresa P. N. R; Costa, Nilza; Roldão, Maria C; Campos, Joana; Martins, Idalina; Figueiredo, Maria; Reis, Pedro; Leite, Teresa. 1º Seminário Nacional «Período Probatório e Desenvolvimento Profissional Docente»,2009 (Seminário / Organização). |
8. |
Gonçalves, Teresa N. R. VII Jornadas Pedagógicas “Flexibilidade em ambientes de mudança",2001 (Congresso / Organização). |
9. |
Gonçalves, Teresa N. R. III International Creativity Conference,1999 (Encontro / Organização). |
10. |
Gonçalves, Teresa N. R; Gomes, Elisabete M. X. V. Seminar “Education through Art” organized around the itinerant exhibition “Art, Education and Culture” from the Calouste Gulbenkian
Foundation,1999 (Seminário / Organização). |
11. |
Gonçalves, Teresa N. R. II Creativity Conference, Polytechnic Institute of Beja, School of Education, Portugal, Organizing Committee (4 – 6 February
1998).,1998 (Encontro / Organização). |
Dados Complementares (Additional data)
Tese de Doutoramento Phd Thesis |
1. |
Rui Miguel Fatela Pires, O desenvolvimento profissional docente num contexto de política de aprendizagem ao longo da vida: Representações ao longo
dos diferentes ciclos de vida, 2012. Tese (Programa de Doutoramento em Ciências da Educação (UNL-ISPA)) - Universidade Nova de Lisboa (Co-orientador). |
2. |
Maria Teresa dos Santos Henriques, A educação de quem educa: Encenar a interseccionalidade na formação de professoras/es, 2010. Tese (Programa de Doutoramento em Ciências da Educação (UNL-ISPA)) - Universidade Nova de Lisboa, Bolseiro(a) de Fundação para a Ciência e a Tecnologia (Orientador). |
3. |
Maria de Lurdes Florindo, Avaliação de desempenho docente, clima de escola e influência das lideranças, 2010. Tese (Programa de Doutoramento em Ciências da Educação (UNL-ISPA)) - Universidade Nova de Lisboa (Orientador). |
4. |
Ana Cristina Gonçalves, O Portfólio Reflexivo no desenvolvimento de competências pessoais e profissionais na formação inicial de professores/educadores, 2009. Tese (Programa de Doutoramento em Ciências da Educação (UNL-ISPA)) - Universidade Nova de Lisboa (Orientador). |
5. |
Ana Isabel Rio Tinto de Matos, Supervisão em Contexto Escolar: Aprendizagem e Desenvolvimento Humano e Profissional, 2009. Tese (Programa de Doutoramento em Ciências da Educação (UNL-ISPA)) - Universidade Nova de Lisboa, Bolseiro(a) de Fundação para a Ciência e a Tecnologia (Orientador). |
Participação no júri de Graus Académicos Academic Degrees jury participation |
1. |
Gonçalves, Teresa N. R.. Participação no júri de Cláudia Sofia do Carmo Ventura. Interacção e conhecimento: um estudo de caso que analisa a história de um projecto, 2012. Tese (Programa de Doutoramento em Ciências da Educação) - Universidade Nova de Lisboa. |
1. |
Gonçalves, Teresa N. R.. Participação no júri de Luís Manuel Malta Teixeira. A descentralização no recrutamento e selecção dos docentes da Educação do ensino não superior público: realidade ou inevitabilidade?, 2013. Dissertação (Administração e gestão educacional) - Universidade Aberta. |
2. |
Gonçalves, Teresa N. R.. Participação no júri de Maria Teresa Neves Ribeiro Albuquerque Pinto. O desenvolvimento profissional docente: a função supervisiva do coordenador de ano do 1º Ciclo, 2011. |
3. |
Gonçalves, Teresa N. R.. Participação no júri de Fernanda Maria Louçã da Palma Rosa. Inclusão de alunos com necessidades educativas especiais no 2º Ciclo do Ensino Básico: a perspectiva dos seus pares, 2011. |
4. |
Gonçalves, Teresa N. R.. Participação no júri de Maria do Carmo Carvalho Pereira de Almeida Marques da Silva. Da prática colaborativa e reflexiva ao desenvolvimento profissional do educador de infância, 2011. |
Curso de especialização Specialization course |
1. |
Gonçalves, Teresa N. R.. Participação no júri de Sara Simone. A aprendizagem da língua italiana no contexto laboral português: aspectos não formais e informais na aprendizagem, 2012. Monografia (Especialização em Programa de Doutoramento em Ciências da Educação (UNL-ISPA)) - Universidade Nova de Lisboa. |
2. |
Gonçalves, Teresa N. R.. Participação no júri de Rute Perdigão. Organização escolar num projeto de equidade social, 2012. Monografia (Especialização em Programa de Doutoramento em Ciências da Educação (UNL-ISPA)) - Universidade Nova de Lisboa. |
3. |
Gonçalves, Teresa N. R.. Participação no júri de João Bértolo. Gestão em sala de aula: Resolução de conflitos, 2012. Monografia (Especialização em Programa de Doutoramento em Ciências da Educação (UNL-ISPA)) - Universidade Nova de Lisboa. |
4. |
Gonçalves, Teresa N. R.. Participação no júri de Teresa Paula de Matos Costa Teixeira Lopo. A institucionalização das discussões nas ciências da educação no complexo parlamentar português (1976-2009), 2012. Monografia (Especialização em Programa de Doutoramento em Ciências da Educação (UNL-ISPA)) - Universidade Nova de Lisboa. |
5. |
Gonçalves, Teresa N. R.. Participação no júri de José Virgílio Fragoso. Lideranças e culturas organizacionais numa escola europeia, 2012. Monografia (Especialização em Liderança educacional) - Universidade Aberta. |
6. |
Gonçalves, Teresa N. R.. Participação no júri de Rima Jay Parkash. Bridging ideas of best practice in gifted education and language learning in english as a foreign language in Portugal, 2012. Monografia (Especialização em Programa de Doutoramento em Ciências da Educação (UNL-ISPA)) - Universidade Nova de Lisboa. |
7. |
Gonçalves, Teresa N. R.. Participação no júri de Bárbara Maria Leal Varela. As práticas avaliativas de professores do 1º Ciclo e a sua relação com a motivação para a aprendizagem, clima de sala de aula
e desempenho académico dos alunos, 2012. Monografia (Especialização em Programa de Doutoramento em Ciências da Educação (UNL-ISPA)) - Universidade Nova de Lisboa. |
8. |
Gonçalves, Teresa N. R.. Participação no júri de Carlos Manuel Dias Costa. Influência da atividade física na qualidade de vida das pessoas com deficiência, 2012. Monografia (Especialização em Programa de Doutoramento em Ciências da Educação (UNL-ISPA)) - Universidade Nova de Lisboa. |
9. |
Gonçalves, Teresa N. R.. Participação no júri de Maria Isabel de Freitas Gandum. A formação do PNEP e as práticas lectivas no 1º CEB, 2012. Monografia (Especialização em Programa de Doutoramento em Ciências da Educação (UNL-ISPA)) - Universidade Nova de Lisboa. |
10. |
Gonçalves, Teresa N. R.. Participação no júri de António Manuel Ligeiro. A Aprendizagem nos adultos com PHDA no Ensino Superior, 2012. Monografia (Especialização em Programa de Doutoramento em Ciências da Educação (UNL-ISPA)) - Universidade Nova de Lisboa. |
11. |
Gonçalves, Teresa N. R.. Participação no júri de Pedro Miguel Leite da Silva. Motivação, interesse e resultados em contexto de ensino vocacional, 2012. Monografia (Especialização em Programa de Doutoramento em Ciências da Educação) - Universidade Nova de Lisboa. |
12. |
Gonçalves, Teresa N. R.. Participação no júri de Maria Adelaide Azevedo Alves Rocha Mendes. Relacionamento interpessoal professor-aluno e criação de climas de aula positivos, 2012. Monografia (Especialização em Programa de Doutoramento em Ciências da Educação (UNL-ISPA)) - Universidade Nova de Lisboa. |
13. |
Gonçalves, Teresa N. R.. Participação no júri de Maria Teresa dos Santos Henriques. A educação de quem educa: Encenar a interseccionalidade de género, raça/etnia e orientação sexual na formação de professoras/es, 2011. |
14. |
Gonçalves, Teresa N. R.. Participação no júri de Ana Carla Conceição. Interacções dos professores em salas de aula multiculturais., 2011. |
15. |
Gonçalves, Teresa N. R.. Participação no júri de Maria Rita Brito Monteiro. Ser educador de adultos: contributos para um projecto de profissionalização, 2011. |
16. |
Gonçalves, Teresa N. R.. Participação no júri de Maria de Lurdes Silvério Pereira Florindo. Cultura e Clima de Escola, Liderança (s) e Colaboração entre Professores. Os professores do Ensino Regular e professores de
Educação Especial , 2011. |
17. |
Gonçalves, Teresa N. R.. Participação no júri de Teresa Paula de Matos Costa Teixeira Lopo. A Institucionalizac¸a~o das Discusso~es nas Cie^ncias da Educac¸a~o no Complexo Parlamentar Portugue^s(1976-2009), 2011. |
18. |
Gonçalves, Teresa N. R.. Participação no júri de Zulmira de Jesus Cardoso Rodrigues. Empresas que trabalham em parceria com escolas que integram centros de novas oportunidades: uma aposta na qualidade?, 2011. |
19. |
Gonçalves, Teresa N. R.. Participação no júri de Manuel Romualdo Cepeda Granjo. Identidade docente, responsabilidade no trabalho e realização profissional, 2011. |
20. |
Gonçalves, Teresa N. R.. Participação no júri de Ana Paula Nunes Vital. Aprender a Ser. Concec o~es sobre a Aprendizagem e a Supervisa~o, 2011. |
Indicadores de produção
(Production indicators)
Produção científica
Scientific production |
Produção técnica
Technical production |
Dados complementares
data |
Produção científica Scientific production |
45 |
Livros e capítulos Books and book chapters |
6 |
Livros publicados ou organizados Published or organized books |
1 |
Capítulos de livros publicados Published book chapters |
5 |
Artigos científicos em revistas Papers in periodics |
13 |
Com arbitragem científica With scientific refereeing |
13 |
Trabalhos em eventos Papers in conference proceedings |
23 |
Com arbitragem científica With scientific refereeing |
20 |
Sem arbitragem científica Without scientific refereeing |
3 |
Outros tipos de produção científica Other scientific production |
3 |
Produção técnica Technical production |
22 |
Outros tipos de produção técnica Other technical production |
22 |
Dados complementares (Additional data) |
30 |
Orientações Orientations |
5 |
Participação no Júri de Graus Académicos Academic Degrees jury participation |
25 |
Outras informações relevantes
Teresa Paula Nico Rego Gonçalves awarded her PhD in Education in 2008 at University of Sevilla. She is researcher (Assistant
Investigator) in Education at Universidade Nova de Lisboa (New University of Lisbon) and member of the scientific committee
of Education and Development Research Unit at the Faculty of Sciences and Technology, Universidade Nova de Lisboa. Her
contributions for educational research, educational theory and teacher education are published in several articles and books,
national and international. Her work has also been presented and published in conference proceedings. She is currently
collaborating on the PhD program on Education at the Faculty of Sciences and Technology.
|
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em
28-10-2019
às
17:53:21
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