Tiago Daniel de Sousa Ferreira
|
|
Data da última atualização
»Last update
:
19/09/2016 |
Dados pessoais (Personal data)
Nome completo
Full name |
Tiago Daniel de Sousa Ferreira |
Nome em citações bibliográficas
Quoting name |
Ferreira, Tiago |
Categoria profissional
Position |
Investigador Principal |
Domínio científico de atuação
Scientific domain |
Ciências Sociais-Psicologia. Humanidades-Artes.
|
Endereço profissional
Professional address |
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação Centro de Psicologia do Desenvolvimento e Educação da Criança (CPDEC) Rua Alfredo Allen Paranhos 4200-135 Porto Portugal Telefone: (+351)226079700 Correio electrónico: tiagodsferreira@gmail.com |
Sexo
Gender |
Masculino»Male |
Graus Académicos
(Academic Degrees)
2006-2012 |
Licenciatura Licentiate degree |
Licenciatura em Música
(3 anos » years)
.
Universidade de Aveiro,
Portugal.
|
2006-2009 |
Mestrado Master degree |
Mestrado em Psicologia
(2 anos » years)
.
Universidade do Porto,
Portugal.
|
2000-2005 |
Licenciatura Licentiate degree |
Psicologia do Desenvolvimento e Educação da Criança
(5 anos » years)
.
Universidade do Porto,
Portugal.
|
Formação complementar ( studies)
2014 |
Curso de curta duração Short course |
Avaliação da vinculação - AQS (Attachment Behavior Q-Set).
ISPA - Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida,
Portugal.
|
2013 |
Curso de curta duração Short course |
Real-time data analysis demonstration with efficacy data from the parent st.
Vanderbilt University,
Estados Unidos.
|
2013 |
Curso de curta duração Short course |
Real-time data analysis demonstration with efficacy data from the parent st.
Vanderbilt University,
Estados Unidos.
|
2012 |
Curso de curta duração Short course |
Pre-K CLASS Observation Training.
Universidade do Porto,
Portugal.
|
Vínculos profissionais
(Professional Positions)
Dez/2015-Actual |
Investigador Principal |
Jun/2013-Out/2015 |
Assistente de Investigação |
Set/2010-Jul/2012 |
Assistente de Investigação |
Centro Juvenil de São José |
Out/2012-Actual |
Outra Situação |
Nov/2015-Fev/2016 |
Assistente 1º triénio |
Out/2015-Out/2015 |
Assistente 1º triénio |
Out/2012-Dez/2012 |
Assistente 1º triénio |
Nov/2011-Mar/2012 |
Assistente 1º triénio |
Atividades de Ensino (Teaching activities)
Disciplinas lecionadas»Taught units:
- Psicologia do desenvolvimento e educação(Docente)
|
Disciplinas lecionadas»Taught units:
- Psicologia do desenvolvimento e educação(Docente)
|
Disciplinas lecionadas»Taught units:
- Psicologia do desenvolvimento e educação(Docente)
|
Disciplinas lecionadas»Taught units:
- Psicologia do desenvolvimento e educação(Docente)
|
Atividades de Conselhos, Comissões e Consultorias (Councils, Comissions and Consultancy activities)
Centro Juvenil de São José |
Projetos de Investigação (Research projects)
Participação como Investigador responsável Participation as responsible Researcher |
2015-2019 O desenvolvimento de competências sociais na primeira infância: Efeitos das relações com a mãe, pai e professor.-The development of Social Foundational Skills in early childhood: The effect of child's relationships with Mother, Father
and Teacher
|
Referência do projeto»Project reference: PD/BD/114269/2016.
|
Participação como Investigador Participation as Researcher |
2013-2015 RE)CONCILIAR: Impacto da Conciliação Trabalho - Família na Parentalidade e no Desenvolvimento das Crianças.-(IM)BALANCE: Impact of Work-Family Conciliation on Parenting and Children´s Development |
Referência do projeto»Project reference: PTDC/MHC-CED/5218/2012.
|
2010-2012 Contributos para a implementação e aplicação da Classificação Internacional da Funcionalidade, Incapacidade e Saúde-Contribution of the ICF-CY to the study of participation in children with disabilities at early ages |
Referência do projeto»Project reference: FCT-RIPD/CIF/109664/2009.
|
Línguas (Languages)
Compreende Understandig |
Inglês (Bem), Francês (Pouco). |
Fala Speaking |
Inglês (Bem), Francês (Pouco). |
Lê Reading |
Inglês (Bem), Francês (Pouco). |
Escreve Writing |
Inglês (Bem), Francês (Pouco). |
Membro de Associações Profissionais/Científicas (Professional/Scientific Association membership)
Mai/2016 - Actual |
European Association for Research on Learning and Instruction, Membro.
|
Fev/2011 - Actual |
Ordem dos Psicólogos, Membro.
|
Produção científica, técnica e artística/cultural
(Scientific, technical and artistical/cultural
production)
Capítulos de livros publicados Published book chapters |
1. |
Ferreira, T.; Abreu-Lima, I.. 2009. MRS: Escala de avaliação da responsividade materna. In Inéditos IDECCA N.o2. Instrumentos de investigação desenvolvidos, adaptados ou usados pelo grupo de investigação desenvolvimental,
educacional e clínica com crianças e adolescentes, 45 - 46. . Porto: FPCEUP. |
|
|
|
Artigos em revistas com arbitragem científica Papers in periodics with scientific refereeing |
1. |
Cadima, J.; Enrico, M.; Ferreira, T.; Verschueren, K.; Leal, T.; Matos, P.M.. 2016. "Self-regulation in early childhood: the interplay between family risk, temperament and teacher–child interactions", European Journal of Developmental Psychology 13, 3: 341 - 360.
|
|
|
|
2. |
Ferreira, T.; Cadima, J.; Matias, M.; Vieira, J.M.; Leal, T.; Matos, P.M.. 2016. "Preschool Children’s Prosocial Behavior: The Role of Mother–Child, Father–Child and Teacher–Child Relationships", Journal of Child and Family Studies 25, 6: 1829 - 1839.
|
|
|
|
3. |
Vieira, J.M.; Matias, M.; Ferreira, T.; Lopez, F.G.; Matos, P.M.. 2016. "Parents’ work-family experiences and children’s problem behaviors: The mediating role of the parent–child relationship", Journal of Family Psychology 30, 4: 419 - 430.
|
|
|
|
4. |
Castro, S.; Ferreira, T.; Dababnah, S.; Pinto, A.I.. 2013. "Linking autism measures with the ICF-CY: Functionality beyond the borders of diagnosis and interrater agreement issues", Developmental Neurorehabilitation 16, 5: 321 - 331.
|
|
|
|
Artigos em revistas sem arbitragem científica Papers in periodics without scientific refereeing |
1. |
Cadima, Joana; Ferreira, Tiago; Guedes, Carolina; Vieira, Joana; Leal, Teresa; Matos, Paula M. 2016. "Risco e regulação emocional em idade pré-escolar: a qualidade das interações dos educadores de infância como potencial moderador", Análise Psicológica 34, 3: 1 - 20.
|
|
|
|
2. |
Ferreira, T.; Abreu-Lima, I.. 2012. "Responsividade Materna e Risco Psicossocial - Implicações Práticas", AMAzônica 8, 1: 33 - 52. |
|
|
|
Trabalhos completos/resumidos em eventos sem arbitragem científica Papers in conference proceedings without scientific refereeing |
1. |
Ferreira, T.; Coelho, V.; Pinto, A.I.. 2012. "An approach to participation of children with disabilities in inclusive preschool settings", Trabalho apresentado em 15th European Conference on Developmental Psychology - ECDP, In 5th European Conference on Developmental Psychology - ECDP, Bergen. |
|
|
|
2. |
Ferreira, T.; Abreu-Lima, I.. 2010. "Responsividade materna: contributo para a avaliação", Trabalho apresentado em VII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia, In Actas do VII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia, Braga. |
|
|
|
3. |
Ferreira, T.; Abreu-Lima, I.. 2008. "Responsividade materna: revisão conceptual e fundamentos para avaliação", Trabalho apresentado em Infâncias Possíveis, Mundos Reais - I Congresso Internacional em Estudos da Criança, In Infâncias Possíveis, Mundos Reais. Actas do I Congresso Internacional em Estudos da Criança , Braga. |
|
|
|
Apresentação oral de trabalho Oral work presentation |
1. |
Ferreira, T.. The case of Leonor: Reflexivity analizes on the tensions and forces around the case,2012 (Poster). |
2. |
Ferreira, T.. Routine Based Intervention Methodology in Inclusive Preschool Settings,2012 (Poster). |
3. |
Ferreira, T.. Qualidade das Experiências Inclusivas em Intervenção Precoce,2011 (Poster). |
4. |
Ferreira, T.. Assessment of maternal responsiveness: The perspective of professionals working with families,2011 (Poster). |
5. |
Ferreira, T.. Avaliação das relações com pares: Estudo exploratório em crianças com incapacidades,2011 (Poster). |
Dados Complementares (Additional data)
Participação em eventos Event participation |
Participação como Relator Participation as Commentator |
1. |
Parental Engagement across Early Childhood in Dual-Earner Families: Effects on Child Self-Control, 2016 (Conferência).
|
2. |
Child Care Quality for At-Risk and Non-Risk Children: Moderating Effects With Temperament and Gender, 2015 (Simpósio). Nome do evento: 2015 Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development. |
3. |
Classroom quality in disadvantaged communities and its moderating role on emotion regulation, 2014 (Congresso). |
4. |
The quality of teacher-child relationships in early childhood for at-risk children from social disadvantaged communities, 2014 (Congresso). |
5. |
Relational influences on preschool children's prosocial behavior. Study presented at the 7th Conference da European Society
for Family Relations,, 2014 (Conferência).
|
6. |
Assessment of maternal responsiveness: The perspective of professionals working with families., 2011 (Conferência).
|
7. |
An approach to participation of children with disabilities in inclusive preschool settings, 2011 (Congresso). |
Outro tipo de participação Other kind of participation |
1. |
Dyadic and classroom predictors of social-emotional competence: the role of emotional and autonomy support, 2016 (Conferência).
|
2. |
Variations of classroom quality in infant classrooms in Portugal, 2016 (Conferência).
|
3. |
Parents’ work-family conciliation and children’s outcomes: The mediating role of parent-child relationship, 2014 (Conferência).
|
4. |
Self-regulation in young children in Portugal: Testing a two-component model, 2014 (Conferência).
|
5. |
Routine Based Intervention Methodology in Inclusive Preschool Settings, 2012 (Congresso). |
6. |
Teacher’s interactions with children with disabilities in daily routines., 2012 (Congresso). |
7. |
Social participation in Portuguese early childhood inclusive settings. , 2012 (Congresso). |
8. |
Quality of interactive processes and engagement with peers in preschool inclusive settings., 2012 (Congresso). |
9. |
Early Childhood Intervention Practices Based on Evidence: The Case of Participation., 2012 (Congresso). Nome do evento: 1st National Interdisciplinary Early Intervention Congress. |
Indicadores de produção
(Production indicators)
Produção científica
Scientific production |
Produção técnica
Technical production |
Dados complementares
data |
Produção científica Scientific production |
10 |
Livros e capítulos Books and book chapters |
1 |
Capítulos de livros publicados Published book chapters |
1 |
Artigos científicos em revistas Papers in periodics |
6 |
Com arbitragem científica With scientific refereeing |
4 |
Sem arbitragem científica Without scientific refereeing |
2 |
Trabalhos em eventos Papers in conference proceedings |
3 |
Sem arbitragem científica Without scientific refereeing |
3 |
Produção técnica Technical production |
5 |
Outros tipos de produção técnica Other technical production |
5 |
Dados complementares (Additional data) |
16 |
Participação em Eventos Event participation |
16 |
Visualizações do curriculum [
790
]
|
Página gerada pela Plataforma de Curricula DeGóis promovida pela FCT e pelo Gávea/DSI/UM
em
13-01-2021
às
02:27:35
|
Plataforma de Curricula DeGóis: http://www.degois.pt/ | Icons by Axialis Team |
|